Hej, Nej. Bu, hu! Vad tråkigt. Jag har nämligen en app som genererar och kompilerar kod utifrån data i ett antal tabeller. Generering tar dock lite tid och jag skulle därför vilja skippa denna och bara kompilera om inget data har ändrats. Det finns inte något mysko kommando eller lagrad procedur i master eller nått som kan ta reda på detta? Eller om det är någon fil i filsystemet som ändras efter en uppdatering? Kan du inte via lämplig trigger vid ändring av data sätta ett Dirty-fält till true som du sedan ändrar till false vid kompilering. Tack för svaren. Det bidde en lösning med triggers. Inte optimalt då jag egentligen inte "äger" tabellerna och dessutom de är ganska många. Men det fungerar och alla är glada :DHur kolla om databas/tabell är uppdaterad
Är det någon som vet om det finns ett sätt att kolla när en SQL Server databas och/eller tabell senast blev uppdaterad (utan att använda timestamp-kolumner)?Sv: Hur kolla om databas/tabell är uppdaterad
Dessutom funkar inte timestampkolumner, för det är ett binary(8) fält, inte ett datum...
Trigger och hjälptabeller är det som gäller här.
/mickeSv:Hur kolla om databas/tabell är uppdaterad
Sv: Hur kolla om databas/tabell är uppdaterad
Ett annat alternativ vore kanske att vid kompilering spara Hashkod(DataVidKompilering) sedan göra en kontroll före kompilering: Kompilera om Hashkod(DataVidKompilering) != Haskod(NuvarandeData).
//
JanneSv:Hur kolla om databas/tabell är uppdaterad