Tjenare.. Nej, ett fail-over cluster (och det är det enda cluster du kan få i MS-miljö) ger dig inte detta. Du får istället använda någon annan teknik för att hålla bägge databaserna uppdaterade, exempelvis replikering eller log-shipping. (Jag pratar här om cluster i MS Windows 2000) bra.. då köper jag en sådan.. Hur clustrar man en SQL databas?!
Har funderingar på att sätta två servrar i ett kluster och lastbalancera dem..
Det ska vara två servrar som har likadana ASP filer.. Dessa lastbalanceras mellan vandra, så om den ena har mycket att göra.. så går den över till den andra..
Nu ska dessa dela på en MSSQL server som ligger installerat på bägge.. Det ska alltså inte vara en extern SQL maskin utan det ska räcka med dessa två..
Hur gör jag nu för att alla data i databaserna ska vara aktuell på bägge servrarna?!? Cluster visst.. Men hur?!Sv: Hur clustrar man en SQL databas?!
Sv: Hur clustrar man en SQL databas?!
> Har funderingar på att sätta två servrar i ett kluster och lastbalancera dem..
Att bygga cluster är kul och snuskigt dyrt!
> Det ska vara två servrar som har likadana ASP filer.. Dessa lastbalanceras mellan vandra, så om den ena har mycket att göra.. så går den över till den andra..
Då är det NLB (Network Load Balancing) du vill ha. Den ingår som en tjänst i Windows 2000 AS (Advanced Server) och går att köra på vanlig PC-hårdvara. NBL är för lastbalansering.
> Nu ska dessa dela på en MSSQL server som ligger installerat på bägge.. Det ska alltså inte vara en extern SQL maskin utan det ska räcka med dessa två..
Det tror jag blir svårt. När man clustrar MS SQL så använder man tjänsten Cluster Service. Då har man 2 maskiner som delar på SQL-serverns datadiskar. Cluster Service är för fail-over (om en maskin rasar tar den andra över. Bara en maskin är igång samtidigt).
> Hur gör jag nu för att alla data i databaserna ska vara aktuell på bägge servrarna?!? Cluster visst.. Men hur?!
Köper 4 servrar + ett externt diskkabinett. 2 maskiner kör NBL och IIS, 2 maskiner kör Cluster Service och SQL. Får man en sådan lösning under en ½ miljon ska man nog vara glad! :-) Men å andra sidan lär den ju aldrig gå ner heller!Sv: Hur clustrar man en SQL databas?!
Tanken är att det ska vara temporärt under ett par dagar då vi har en extrem happening..
Så detta ska alltså bara göras under några dagar..