Hej <b>men vilket är det bästa sättet att lösa det på? En kurs kan ju vara flera dagar ...</b> Vad skönt då att jag precis beslutat att jag skulle göra det på det sättet :-) Det finns två "standarder" för att representera kursinformation (kurs, kurstillfälle, deltagare mm) i XML som heter SCORM och AICC. Det kan vara en ide att kolla på hur de har lagt upp strukturen i XML-meddelandena för att få lite ide'er. Framförallt vill jag minnas att AICC var ganska lätt att ta till sig. Men att grotta ner sig i de standardena kan kanske var lite överkurs om man inte skall koppla systemet mot utbildningsföretag mm. Vårt system ser ut så här:Design av kursbokningssystem
Jag håller på med ett kursbokningssystem och har kommit en bra bit på väg, men när jag började fundera på hur man ska lösa det här med datum så körde jag fast. Jag har tre tabeller eller fyra som är inblandade i det hela
tbCACourses
--------------
intCourseID (PK)
vchCourseName
intCourseDays
...
tbCACourseBookings
--------------
intCourseBookingID (PK)
intCourseID
intLocalID
intTeacherID
...
tbCABookings
--------------
intBookingID (PK)
intCourseBookingID
vchFirstName
vchLastName
...
tbCACourses innehåller den allmänna informationen om en kurs och tbCACourseBookings innehåller information som är specifik för kurs som hålls ett visst datum, dvs det är information som kan variera mellan de olika datumen som kursen går t.ex. lärare och lokal. På något sätt vill jag ju ha in datumet (eller en referens till en datumtabell) i denna tabell, men vilket är det bästa sättet att lösa det på? En kurs kan ju vara flera dagar ...
tbCABookings innehåller information om kursdeltagarna.
Det är SQL Server 2000 det gäller.
Tack på förhand
/LisbetSv: Design av kursbokningssystem
Eftersom jag höll på med likadant sytem några år så...
1. Du har fel... ;-) En kurs kan pågå delar av dagar, vara en heldag och en halvdag osv i en massa kombinationer. Nu är det mycket möjligt att det systemet du bygger enbart skall hantera heldagar med fasta start/sluttider, men varför bygga in den begränsningen från börjam?
2. Det enklaste och bästa sättet är att lägga till två datetime kolumner, startdate & enddate. Eftersom de innehåller datum och tid kan du enkelt sätta att kursen börjar 2005-05-02 08:15 och slutar 2005-05-03 13:00. Dessa lägger du då på kurstillfället. Sv:Design av kursbokningssystem
Och du har helt rätt, det kommer på sikt antagligen också tillkomma hel- och halvdagsseminarier så då kan det ju vara bra om man inte behöver göra om det.
Tack för hjälpen
/Lisbet Sv: Design av kursbokningssystem
Sv:Design av kursbokningssystem
courses
---
course_no
classes
--
course_no
class_no
startdate
enddate