Hej, behöver lite hjälp från Er proffs... Kör du med TCP/IP som net library överallt? Hade exakt samma problem som du beskriver. Hej, och tack för tipsen pojkar! hehe...Kan ej ansluta till SQL-db i EM
Har en W2003 server med en SQL MSDE2000. Försöker ansluta till databasen via Enterprise Manager som körs på en W2000-klient i nätverket. Får detta felmeddelande när jag förösker registrera servern i EM:
ConnectionOpen (ParseConnectParams())..
Om jag försöker ansluta med QA säger den:
Server: Msg17, Level 16, State 1
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][TCP/IP Sockets]Antingen finns inte SQL Server eller så nekas åtkomst.
Det konstiga är att jag även har en XP-klient i nätverket som kan regga servern i EM mot W2003 servern utan problem.
Jag har flera SQL-databaser på en annan server (Win2000 Server med SQLServer 2000). Dessa databaser kommer jag åt via EM/QA utan problem på samma W2000-klient.
Det går att pinga W2003-servern från W2000-klienten.
Använder SQL Server authenication.
Tacksam för tips!Sv:Kan ej ansluta till SQL-db i EM
Du skulle kunna få detta beteende om du hade följande uppsättning av installationer (här menar jag net library i MSDE/SQL Server) :
XP klient: bara TCP/IP
2000 klient : TCP/IP samt named pipes
2000 server : TCP/IP (+ kanske named pipes, spelar ingen roll för detta exempel)
2003 server : bara named pipes
Bara en teori...
/AndreasSv: Kan ej ansluta till SQL-db i EM
Då jag efter många gråa hår inte kunde lösa detta ominstallerade jag SQL:en.
La på SP3a (SP4 fanns ej då).
Därefter fungerade det.
Irriterande att inte veta vad det berodde på men nu snurrar den och det är det viktiga.Sv:Kan ej ansluta till SQL-db i EM
Pelle hade rätt. "Något" blockade port 1433.
Jag körde en MSDE2000 med sp2 på en Win2003 server.
Denna kombination innehåller enligt MS ett säkerhetsproblem. TCP/IP portarna hade därför blockerats för att "minska risken för attacker" som MS uttrycker det i loggen.
Läs mer här: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;884012
Efter att jag uppdaterat till sp4 fungerar det felfritt!
Än en gång tack!Sv: Kan ej ansluta till SQL-db i EM
allt är blockat på w2k3 server från start..
Första gången jag startade upp den och insåg att jag inte ens fick ASP script att fungera insåg jag det
:-D