Det är fredag em och det står helt still: Lagra alltid bara ett värde i varje fält, annars får du sådana här problem. Jo, problemet är att jag jobbar mot en befintlig db som jag inte själv har skapat, så jag kan inte ändra upplägget. Får försöka mig på en SP då för antalet värden är mycket olika. HejsanProblem med sträng i db-kolumn
Jag har två tabeller (SQL) som jag vill ha ut värden ifrån. Jag har lyckats med följande:
SELECT dbo.FS_Article.ColorID, dbo.FS_Color.Color
FROM dbo.FS_Article
INNER JOIN dbo.FS_Color
ON dbo.FS_Article.ColorID=dbo.FS_Color.ColorID
WHERE ArticleID=600
Då får jag fram färgen på artikeln. Nu till problemet. Jag har ytterligare en kolumn "Colors" (char) med en kolon-separerad sträng tex 3:5:12 som talar om vilka ytterligare färger artikeln finns i. Hur får jag ut en sträng med färgnamnen istället?Sv: Problem med sträng i db-kolumn
Ifall det alltid är samma antal värden i fältet så kan du skriva en formel med stränghanteringsfunktioner för att hämta ut varje värde.
Annars kan du göra en stored procedure som hämtar ut värdet, delar upp det och skapar en temporär tabell med värdena för att ha någonting att joina färgtabellen emot.Sv:Problem med sträng i db-kolumn
Tack för ditt svar!Sv: Problem med sträng i db-kolumn
Tror det enklaste sättet är att lösa det med att hämta ut värdet.
Splitta eller loopa genom värdet för att jobba med det så.
pseudokod
select a,b,extrakolumn från tabell
array minArr = split(dataset.column.extrakolumn,":")
loopa minArr och jobba med värdet.
/Micke