Hej! Varje användare har en default-databas kopplad till sig.Problem med Enterprise Manager och Query Analyser
Jag har fått problem att koppla upp mig mot vår databas. Jag använder klientverktygen Enterprise Manager och Query Analyser på min lokala dator. Vi har nyligen gjort en uppdatering av databasen som står i USA. IP-nummer, användarnamn och lösenord till databasen är de samma.
Felmeddelandet jag möts av är:
Unable to connect to server XX.XX.XX.XX
Server: Msg 4064, Level 16, State 1
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server] Cannot open user defualt database. Login failed.
Kan det ha att göra med att vi ändrade namnet på databas-filen och transactionsloggen. Nu kanske inte den stämmer överens med vad som finns inställt som default. Det är dock konstigt att jag inte får göra en ny SQL registration i Enterprise Manager. Jag får samma felmeddelande. Om jag kopplar upp mig med Remote Desktop så är det inga problem att komma in med Enterprise Manager. Men jag får samma felmeddelande om jag försöker använda Query Analyser på databas-servern.
Jag skall också nämna att man gjort en re-indexering av databasen.
Hälsning
JohanSv: Problem med Enterprise Manager och Query Analyser
Testa att i Enterprise Manager gå in på Logins och den användare (kan vara NT-grupp också) och se till att dess default-databas existerar.
// MvH Björne