Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

BACKUP av SQL server ?

Postades av 2001-10-03 08:10:00 - Anette Anderung, i forum sql-server/msde, Tråden har 19 Kommentarer och lästs av 1384 personer

Jag ska "backupa" en MSSQL server och har köpt in programvaran
TapeWare. Jag kommer dock inte riktigt överens med programmet.
Är det någon som har hållt på med programmet??
Eller finns det någon annan bättre programvara att använda.

Jag ska bara backupa en enda server och en burk. Inget helt nätverk!

Mitt problem nu är att programmet inte kan köra backup på serverns så länge den snurrar. Men i programmet finns ingen funktion för att stänga ner servern. Man ska tydligen kunna lägga en batchfil som stänger/startar servern...

TIPS???

Nettan

Svara

Sv: BACKUP av SQL server ?

Postades av 2001-10-03 08:53:00 - Pontus Wång

Varför inte använd SQL-Servers inbyggda batchjobb för backup?

Svara

Postades av 2001-10-03 09:01:00 - Anette Anderung

Ärligt talat har jag inte undersökt möjligheterna till backup själv.
Programmet har köpts in av en annan avdelning och jag har bara konstaterat att det inte funkar..

Hur använder man den inbyggda batch.backupen då??

Svara

Postades av 2001-10-03 09:16:00 - Mikael Wedham

BACKUP DATABASE databasnamnet TO DISK = 'C:\filnamn.bak'

Svara

Postades av 2001-10-03 11:54:00 - Johan Lewis-Jonsson

man kan enkelt sätta upp backup schedules genom Database Maintanance Plan som finns i Managment mappen i enterprise managern.
Finns i SQL2000 (vet ej hur det är för SQL7)

Svara

Postades av 2001-10-03 13:22:00 - Ulf Elfving

DB maintenance finns i 7'an och det funkar säkert lika bra somi 2000. I DBM kan man även ha en massa andra funktioner som att kontrollera index mm
Jag kör detta och backar sqlserverns alla db och sedan kör jag tapebackupen efter det att backupen är klar
Tror att man kan köra direkt till tape från DBM, men jag är inte överens med mitt ordinarie backup prog

Kolla även in Veritas Backup Exec, det programmet skall klara att köra backup på en rullande SQLServer

Svara

Postades av 2001-10-03 13:55:00 - Anette Anderung

Hm
Om jag tolkar detta rätt så skulle jag kunna backupa sqlservern från Managern och sedan köra backup med Tapeware på hela burken och på så sätt få med backupfilerna på databasen ner på tapen.

Eller??

Nettan

Svara

Postades av 2001-10-03 15:22:00 - Mikael Wedham

Helt korrekt.

/micke

Svara

Postades av 2001-10-03 22:04:00 - Pontus Wång

Michael said it all...

Svara

Postades av 2001-10-04 12:52:00 - Rickard Andersson

Som några redan sagt.. Det finns bara ETT bra sätt. Använda Maintance Plan i Enterprise Manager. Dels för att du då får en backup på disk. (Tape är alternativet när din hd krachat, inte din databas..) Du kan också backa trans loggar som du kan köra en gång i timmen eller varje kvart eller... Då har du backup + precis fram till den tid då felet inträffade.

Glöm inte ställa att hur länge du ska spara backup och transloggar på disken bara (Finns i wizarden) annars blir det snabbt fullt.

Och sen måste SQL server agent tjänsten vara igång också..

Sen med ett bra backup program backa upp disken. Dom som på allvar tycker att man ska ta backup av databasen direkt med backupprogrammet har aldrig varit med om några krascher...

Mvh
Rickard

Svara

Postades av 2001-10-04 13:47:00 - Christoffer Hedgate

Nja, 'bara med Maintenance Wizard' är väl inget jag håller med om. Jag antar att du väl egentligen menade att man bara ska ta backup genom SQL Servers egna backup-rutiner. Personligen använder jag aldrig Maintenance Wizard utan kör det via script eller vid enskilda tillfällen (ej planerade alltså) via Enterprise Manager, direkt på backup-dialogen.

Detta är inte bara för att jag vill ha allt som sker på servern scriptat, utan även för att Maintenace plan har varit föremål för diverse mer eller mindre otrevliga buggar i SQL Server (har bl a hört om en som hade ett sqljobb som kördes varje morgon och kollade om någon databas var satt i single user mode, vilket kunde hända pga en bugg i maintenance plan).

Svara

Postades av 2001-10-04 14:42:00 - Anette Anderung

Vad är fördelen med att INTE backupa hela disken inklusive databasen till tape??

Är et inte lättare att återställa hela systemet direkt från Tape ??

Svara

Postades av 2001-10-04 14:45:00 - Christoffer Hedgate

Visst ska man backa upp disken (eller iaf utvalda delar av den) till en annan lagringsplats (exempelvis tape), men man måste först skapa en backup av databasen(erna). Om man bara tar en backup på SQL Servers datafiler så blir datan mycket troligt korrupt.

Svara

Postades av 2001-10-05 07:34:00 - Anette Anderung

Jag har ett program som heter TapeWare som backupar disken. Därefter har en utökning av den programvaran köpts in som heter database connector. Den ska kunna backupa databasen utan att servern stannar.

Tror du ( christoffer ) att det datat kommer att bli korrupt?? Jag menar isåfall är det ju bättre att strunta i connector delen av programvaran och backupa med Managern i SQL och därefter disken till tape,

Ja nu vet jag inte alls hur jag ska göra :-)))

Svara

Postades av 2001-11-05 17:06:00 - Rickard Andersson

Precis så ska du göra.. Strunta i connector delen och koncentrera dig
på att bara backa upp backupfiler och transloggar i från sql-servern.

Och för att svara på varför jag inte inte gillar dom programmen så är
det enkelt. Sql databaser blir korrupta. Ibland pga att servern hänger
sig ibland har jag ingen aning, ibland för att den mänskliga faktorn
dabbar sig. Bandbackuper hänger sig också. Hur många gånger
glömmer man inte att byta band? Och så står man där med en trasig
databas, 1,5 vecka gamla band och visslar lite nervöst.

Jag vet inte riktigt syftet med din databas men är det
transaktionsintensivt så känner jag få kunder som inte gråter när dom
blir av med mer än 1 timmes arbete. Tänk dej då att det händer nåt
klockan 16.00... Ajajaj..

Bandbackup är bra om det börjar brinna eller servern blir snodd men
vitsen är att om det blir fel ska man kunna återställa med minsta
ansträngning.

Och svar till Christofer om single user felet... Ja? Vilket servicepack då???

Känner en kille som fick en elektrisk stöt av sin eltandborste och inte
kunde tala på 3 dagar... Man ska inte använda eltandborste...

Jag har 80 servrar stående ute hos kunder med databaser från 500Mb
till 20Gb och tickar just nu och det funkar
klockrent. Har haft nåt problem då och då där man fått göra om den
men det har nästan uteslutande berott på att man haft flera aktiviteter i samma plan som krockat på nåt mysko vis.

En plan för backup och transbackup och en för regenerering av index
och komprimering av databaser.

Dom gånger det gått åt h-e har det nästan uteslutande berott på att
nån jäkel varit och smygit in backup exec med databasbackup och tagit
bort mina backup scheman.

Lycka till!!

Mvh
Rickard

Svara

Postades av 2001-11-06 10:00:00 - Christoffer Hedgate

En eloge till Rickard för att du följer upp en tråd en månad efter senaste inlägget. Vet inte varför jag (och andra antar jag) missade Nettans senaste inlägg.

Rickard: Vad jag menade var alltså att jag av två skäl normalt ej använder Maintenance Plan.

1) Jag vill helst ha allt på mina servrar scriptat. På så sätt får jag 'dokumentation' gratis, och jag kan enkelt återuppbygga miljöer. Visst kan man scripta även Maintenance Plan, men det känns lite onödigt komplicerat.

2) Det inför extra steg i processen. Dessutom steg man inte själv har fullständig kontroll över. Det finns en del buggar dokumenterade som enbart inträffar om man använder Maintenance Plans. Visst, många av dem beror till viss del på att man gjort 'fel' (eller åtminstone på ett sätt som gör att buggen uppstår när man även kunde gjort på andra sätt), men trots allt inför man fler möjligheter till problem med dem.

Ett exempel på en bugg är http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q303/2/92.ASP.

Det problem jag nämnde i tidigare inlägg finns beskrivet i den här tråden: http://www.sqlservercentral.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=946&FORUM_ID=5&CAT_ID=1&Topic_Title=Best%20Practices%20for%20maintaining%20a%20healthy%20Database?&Forum_Title=Administration

Sammanfattningsvis, jag använder normalt ej Maintenance Plan för att jag vill ha scripts med full kontroll på vad som sker, samt att jag ej vill införa extra steg i underhållsprocessen. Jag säger dock inte att det är fel på något sätt att använda den, bara att jag själv inte gör det. I mitt tidigare inlägg sa jag dessutom bara att jag håller ej med om att det är det _enda_ sättet att göra det på.

Svara

Postades av 2001-11-06 19:29:00 - Rickard Andersson

Suck vad less jag blir... Hela mitt svar försvann när jag tryckte på skicka knappen... Varför kan man inte ta transaktionsbackuppar på hela windows....

Tack för elogen. Jag önskar att pelle kunde fixa så man såg alla trådar som man deltagit i för jag missar ofta avslut själv.

Tittade på sqlservercentral men felet berodde vad jag förstod på att man körde "fix minor problems" vilket jag inte rekommenderar om någon frågar mej. dessutom var buggen rättad i ett servicepack men det kommer säkert nya så där kan du säkert slå mej på fingrarna.

Att som egenmäktig datakung på ett företag med ansvar för kopiatorn, kaffemaskinen, telefonväxel, miniräknare och servrar göra script är helrätt. Men om du är ute hos en kund med egen driftavdelning där kompetensen inte finns ska man enligt mej använda enklaste nöjda vägen. Köp vilken bok om sql som helst och slå upp backup och det är maint.plan man pratar om. Därför.

"Enda" lösningen var nog en kraftfull markering mot hela tråden som verkade luta mot att det var bra med bandbackup av databasen. Det tycker jag aldrig är rätt. Där har du ett ord till...aldrig..:-)

Undrar vad Nettan tycker och gjorde...

Mvh
Rickard, börjar få dejavu känslor av detta brev..

Svara

Postades av 2001-11-07 08:35:00 - Christoffer Hedgate

Man lär sig efter ett tag, aldrig trycka skicka utan att först kopiera allt man skrivit till clipboard... :)

Jo visst, det problemet berodde på att fix minor problems var ikryssat och jag håller med om att man inte bör ha det, men trots allt var det en bugg. Ang. 'datakung' på sitt företag säger jag nog nästan tvärtom, det viktigaste med underhåll av system är att allt är väl dokumenterat. En maintenance plan kan man slänga upp utan att dokumentera någonting, och om någon sen ska installera om en maskin så är det inte säkert att det blir samma sak igen. Vilken bok som helst säger också att man skapar tabeller i Enterprise Manager. Det gör iaf inte jag.

Men visst, det här är en sorts liten religionsfråga, vissa gör si och vissa gör så, och precis som du sa spelar dessutom kundkrav etc in. En sak vi är helt överens om är dock det 'aldrig' du nämner här. Aldrig backup direkt till tape. Det håller jag fullständigt med om!

Undrar också hur det gick för Nettan...

Svara

Postades av 2001-11-07 09:31:00 - Anette Anderung

Jodå
Nettan gjorde så här... :-))

(Eftersom programvaran Tapeware med tillhörande connector fanns inköpt till kunden)

Jag använder maintenance plan i SQL managern för att backupa databasen MOT DISK med backupar samtidigt hela servern mot tape.

Kunden är i detta fall inte kapabel att köra några skript...knappt kapabel att byta band :-) Så jag måste ha ett idiotsäkert system.

Om endast databasen behöver återskapas kan detta göras från SQL-managern men om hela servern kraschar återskapas den från band.

Tror att det ska vara vattentätt
Tack för alla tips !!

Nettan

Svara

Postades av 2001-11-07 17:14:00 - Rickard Andersson

Låter rimligt... Fast jag skulle haft databasfilerna på en egen partition och inte backupat dom. Men ok.

Glöm inte transaktionsdumpar bara... Det är dom som gör sql till det fina det är om nåt händer..

Mvh
Rickard

Svara

Nyligen

• 14:24 CBD regelbundet?
  • 14:23 CBD regelbundet?
  • 14:22 Har du märkt några verkliga fördel
  • 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 619
27 953
271 709
25
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies