Vill ha ett artikelregister med olika produkter: Nu lagrar du antalet på två ställen, det vill säga både det totata antalet och antalet för varje storlek. Det innebär att du riskerar att få inkonsistens, alltså att värdena inte stämmer. Lagra bara antalet för storlekarna, det totala antalet får du ju genom att summera antalet för de olika storlekarna. Det jag mest var ute efter är hur man ska på bästa vis skriva en db för att kunna ha denna typ av artikel. Eller är det så att man i pracis använder sig av ett arikelnummer för varje storlek. Det är väl mest en smaksak ifall man vill behandla olika storlekar som separata produkter eller inte. I praktiken så är det ju faktiskt separata föremål, fast som har vissa egenskaper gemensamt. Jag tycker att det är ett ganska naturligt val att behandla det som du har tänkt. Det håller jag absolut med om att det är enskilda fysika saker. Men om du har t.ex en webshop och där finns fler artikelgrupper och artiklar, så blir det väldigt gobbigt om man ska lista skjortor eller skor eller byxor med en artikel för varge färg, storlek osv. Det var mest det jag tänkte på hur man bör lösa det? En fråga bara, vilken typ av databas hade du tänkt att använda? Du kan använda Access-databas och med hjälp av de så skapar du först en tabell med med alla varor du har och sedan en tabell med mer specifik information om varje vara. När du har gjort det så gör du en relation på artikelnumret i båda tabellerna och sen är de bara att tuta och köra vidare. Du kan ju köra en med id och vilken typDatabasfråga
Om man sen har t.ex tröjor el skjortor och dom finns i olika storlekar och inte vill ha ett art nr för varje storlek.
Går det med en relationstabell att skapa ett sådant register som sedan har koll på vilken storlek som det ska dras en produkt ifrån.
Art Nr StorlekID Beskrivining Pris Antal i lager
1010 1 Skjorta Blå 199 20
StorleksID Art nr Storl Antal
1 1010 S 10
2 1010 M 10 osv.osv
Vad jag vill är alltså att kunna se hur många skjortor jag har i lager Dels av den blå skjortan som i fallet ovan blir 20. Samt att jag har 10 Small och 10 Medium
Hälsningar
Gert Sv: Databasfråga
Ifall du väljer att dubbellagra ändå, så måste du tänka på att hantera de felaktigheter som kan uppstå.Sv:Databasfråga
Som jag sett ute på nätet så väljer man en viss typ av skjorta eller sko, och sedan anger vilken storlek du vill ha. Men för att ha koll på hur många av S. M eller L du har i lager så måste det ju vara en specifik rad i databasen.
Sv: Databasfråga
Sv:Databasfråga
GertSv: Databasfråga
MVH
Adam SolanderSv:Databasfråga
t.ex skor och en med tröjer osv.
I en annan tabell kan du
ha id nummret från tabell 1 som säger vad det är för typ.
Och sen i den andra tabellen kan du ha
storlek och antal.
Och som dom säger sen summera det.
T.ex
Forum:
(Tabell 1)
Id Kategorie information.
1 ASP.Net Forum om ASP.Net .
Trådar:
(Tabell 2)
Id KategorieId Rubrik, PM
1 ASP.net (Eller id) Hur funkar Asp.Net? Behöver man något specielt till ASP.Net?
Sen i tabell 2 har du antalet trådar som du sen summerar på olika sätt
beroände på hur du vill ha det.