Nu är det såhär att jag har en kollumn där det är iskrivet en del grejjer. Ibland står det t.ex. G15, F18 eller UG25. Ibland kan det tillochmed stå F22L51. Siffrorna varierar och jag skulle vilja plocka ut de bokstäverna som är innan de första siffrorna och de siffrorna. ...och detta vill du göra med hjälp av SQL? Men det ska igentligen vara i samma fält men just nu behöver jag plocka ut dem för att räkna en del saker på dem. Det är inte jag som har gjort databasen. ...och du vill fortfarande göra detta med SQL? Jag använder inget scriptspråk än. Det enda jag behöver göra är att kolla om det är ett siffervärde eller inte. och hur 17 gör man de? :-( Nu försökte jag med följande teknik: Hej! Nej men det är språket SQL och jag då inte hittat något annat forum för de. <Nej men det är språket SQL och jag då inte hittat något annat forum för de. Designa om databasen trots att du inte har gjort den... varkar ju vara heldum...Plocka ut bokstäver och siffror för sig själva ur en post
Exempel:
F22 ska bli F och 22
UG21 ska bli UG och 21
F18L51 ska bli F och 18
Tack på förhand!Sv: Plocka ut bokstäver och siffror för sig själva ur en post
Jag misstänker att det måste lösas med en SP... men rent utan att veta nåt om din databastabell så verkar det som om den skulle kunna byggas på något annat sätt, t ex att inte blanda bokstäver och tal i samma fält.Sv:Plocka ut bokstäver och siffror för sig själva ur en post
Datum | Tklass
---------|--------
050302 | G24
050303 | F18
050304 | UG24
050304 | F22L51
Så ser den typ utSv: Plocka ut bokstäver och siffror för sig själva ur en post
Du använder inget skriptspråk eller så?Sv:Plocka ut bokstäver och siffror för sig själva ur en post
Sv: Plocka ut bokstäver och siffror för sig själva ur en post
SELECT `Databas$`.F24 AS TKlass, SUBSTRING(`Databas$`.F24, (LEN(`Databas$`.F24)-1), 2) AS Dim
Då får jag bara svaret: "Odefinerad funktion SUBSTRING i uttryck"
Kan det ha något med att jag använder Excel-databas? Jag säger det igen, det är inte jag som har gjort databasen och jag kan inte ändra den.Sv:Plocka ut bokstäver och siffror för sig själva ur en post
Är databasen en SQLServer, då du lagt frågan i det forumet?
//HåkanSv: Plocka ut bokstäver och siffror för sig själva ur en post
Sv:Plocka ut bokstäver och siffror för sig själva ur en post
Databaser kanske...
I Excel har du tillgång till VBA, som troligtvis skulle vara mycket mer lämpligt för detta.
Annars får du nog ange vilken klient som används, så du kan få råd om att skriva det i klienten.
Excel stödjer inte i närheten av ENTRY level SQL!! Det finns massa saker som inte går att utföra mot Excel-drivrutinen, som man tycker "borde" funka.
/mickeSv: Plocka ut bokstäver och siffror för sig själva ur en post
/M