Jag har importerat en hyfsat stor SQL-databas från en server till en annan och vid importen hänger ju inte index och Identity seed med. Hämtat från BOL. Skulle man inte kunna ta bort Primary key constraint och foreign key constraint, modifiera colument och lägga till dem igen? För att behålla ID nummren för posterna? Hej Johan! Njaaa... Ja, Håkan du har rätt. Jag vill inte tappa data genom att droppa tabellen. OK! Jag vet egentligen inte. Det ligger på ett webbhotell och jag bad dem fixa, men de lyckades inte. Hade inte tid att rodda så jag gjorde det manuellt.Alter Column
Jag lyckas återskapa alla PRIMARY KEYS med Alter table tblName Add Primary Key (RecID) men jag får inte till IDENTITY SEED på RecID (som är primärnyckeln)
Någon som kan syntaxen i TSQL?
Jag gissade på
Alter Column [RecID] INTEGER IDENTITY(1, 1)
men får fellemddelandet
Incorrect syntax near the keyword 'IDENTITY'.
Hjälp? Någon?
Tacksam JohanSv: Alter Column
<b>The altered column cannot be:
Used in a PRIMARY KEY or [FOREIGN KEY] REFERENCES constraint.</b>
Kanske ska du ta bort primärnycklarna (DROP), och tilldeda dem igen samtidigt med IDENTITY.
//HåkanSv:Alter Column
Sv:Alter Column
Jag provade det i SQL server och det funkar:
Drop index först:
USE DinDB
IF EXISTS (SELECT name FROM sysindexes WHERE name = 'din_index')
DROP INDEX DinTableName .din_index
GO
alter table DinTableName drop COLUMN RecID
alter table DinTableName add RecID int IDENTITY (1, 1) NOT NULL
/MarinaSv: Alter Column
Om han droppar kolumnen tappar han all data, knappast önskvärt.
Å andra sidan kan han importera (DTS t.ex) data från den gamla batabasen, och fylla på igen.
Johan: Har du provat att kopiera filerna (.mdf och .ldf), och sen attacha dem på nya servern?
Tror att du får med allt då (osäker), finns säkert någon som kan rätta mig om jag har fel.
Det gick inte att kopiera filerna, inte heller att göra en restore, men nu är i alla fall alla index och nycklar på plats igen. Det tog ett tag.
Tack i alla fall för kreativa idéer.
JohanSv: Alter Column
Skönt att det löst sig.
En fråga: Har aldrig haft problem med att kopiera filerna, vad "strulade" i ditt fall?