Hej, Är det EN maintenanceplan för alla databaser? Jepp, en plan för alla databaser. Möjligheten fanns så jag tyckte det var smidigt. :) Nej Tackar så mycket. Då ska jag genast ändra det. Kan bero på Servicepackversionen... Har inte kollat så noga på senaste tiden :)Problem med backup
Jag har en maintenance plan i min MSDE 2000 Server.
Den har fungerat alldeles utmärkt till för ett tag sedan.
Jag kollade loggarna idag och det verkar som att log och data backuperna på tempdb, master och msdb inte fungerar.
Det enda felmeddelandet jag får är:
Backup can not be performed on database 'master'. This sub task is ignored.
och samma med tempdb och msdb.
Jag vet inte riktigt om jag gillar det där, de shedulerade jobben får ju då dessutom misslyckad status på sig.
Vet nån hur jag kan få fram ett vettigare felmeddelande, eller vet nån vad som är fel?
Tack på förhand
/MarkusSv: Problem med backup
Kan det vara så att du har BACKUP LOG i din plan, för en av dina databaser har loggar?
Rekommenderat: Gör en plan för varje databas, annars är det svårt att få reda på exakt var felet är.
Trolig orsak 2:
Du har en "egen" databas som börjar på a-l.
Den är korrupt, då körs inget annat på någon databas.
/mickeSv:Problem med backup
Den andra frågan förstod jag inte.
Planen för alla databaser kör optimering, integritetskoll, log backup och fullständig backup.
Vad jag kan se av loggfilerna så lyckas optimeringen och integritetskollen på alla databaser, men log backupen(och kanske fullständiga, har inte kollat det) misslyckas på tidigare nämnda databaser. På de andra lyckas den.
Det verkar inte vara något problem med msdb, men master och tempdb fungerar inte.
Utdrag ur maintenance plan loggen:
[8] Database ct_for_education: Transaction Log Backup...
Destination: [F:\backup\mssql_db\ct_for_education\ct_for_education_tlog_200509290812.log]
** Execution Time: 0 hrs, 0 mins, 2 secs **
[9] Database ct_for_education: Verifying Backup...
** Execution Time: 0 hrs, 0 mins, 1 secs **
Backup can not be performed on database 'master'. This sub task is ignored.
[10] Database model: Transaction Log Backup...
Destination: [F:\backup\mssql_db\model\model_tlog_200509290812.log]
[11] Database model: Verifying Backup...
Backup can not be performed on database 'msdb'. This sub task is ignored.
Som du ser lyckas log backupen på två st, och misslyckas på två.
Vad är fördelarna med att ha en separat plan för varje databas?
Får jag en utförligare logg då?
----------------------------------
Tillägg:
----------------------------------
Testade att köra databasbackup planen, funkade bra för alla databaser.
Kan det vara att det inte är gjort några ändringar i de databaserna och att de därför inte har några loggar att ta backup på?Sv: Problem med backup
Master (och de andra) har ingen log, eftersom de är i Recovery Mode SIMPLE - och skall så förbli...
Det är alltså ingen bra ide att göra en plan för allt.
Har du en databas som heter något på n-ö så kommer den alltså inte tas loggbackup på...
En plan per databas!
/mickeSv:Problem med backup
Men det verkar som att den lyckades ta logg backup de efter masterdatabasen i alla fall.Sv: Problem med backup
/micke