Vill kunna köra en SQL server som finns på en Small Business Server från en W2K3 std server med ASP & IIS installerat. Får dock inte IIS/ASP att känna igen SQL/SBS servern. Det går dock att köra t ex Query interaktivt så det är inga brandväggar etc som ställer till det. Hej, lite flummigt är frågan så jag förstår inte riktigt men börjar med en inriktning. SQL-servern kan vara inställd på att endast logga in med windowskonton. Du får då ställa om den till mixed-mode istället (Windows and SQL). Om den inte är inställd i windows-läge kommer man inte få logga in genom att skicka användarnamn och lösen i connectionsträngen, Kan det hjälpa tro? Har du testat att ansluta med ip-numret istället för servernamnet? Hej och tack för ditt svar. Är det så att du vill köra windows integrated security fast kärran står någon annanstans? I så fall har jag också haft strul med detta precis som du säger - att ändra lösenordet i machine.config och ha samma på sql-servern. Ja - query analyser är på samma server som Ent Mgr. Installerade för att testa om det gick att skicka över huvud taget mellan servers. Det var ok. Alltså inget brandväggsprobelm. Knäcker du det så berätta hur. Som sagt, jag gjorde samma sak och ändrade i machine.config, men det tog inte för mig heller.SQL Server åtkomst från ASP.NET på olika servers
Har hittat en massa dokumentation om att sätta upp samma konto, namn, på bägge ställen samt sätta samma lösenord etc. Ser inte att vi gjort något fel.
Förslag på åtgärd? Dokumentation att läsa tages tacksamt emot.
Går det att komma åt en SQL server under SBS från en IIS/W2K3?
Andra vanliga felkällor?
Mvh
//LEBSv: SQL Server åtkomst från ASP.NET på olika servers
Sv:SQL Server åtkomst från ASP.NET på olika servers
Sv:SQL Server åtkomst från ASP.NET på olika servers
Servern står i mixed mode sedan installationen. Den sitter i en blandad miljö med Unix. Har även prövat med IP nummret istf dns namn för att hitta servern. Inget hjälpte.
Tacksam för fler förslag.
Mvh
//LEBSv: SQL Server åtkomst från ASP.NET på olika servers
Testa att skapa ett dummykonto, kalle/kalle och tilldela den rättigheter. Försök sedan via Enterprise Manager att ansluta mot detta kontot och se om det fungerar. Du säger att det går med query analyzer - är den då på samma kärra som enterprise managern?Sv:SQL Server åtkomst från ASP.NET på olika servers
Hittade en artikel på Microsft om hur man krypterade user & lösen via ASPNET_SETREG.EXE och körde igenom det. Det blir krypterade värden men de verkar inte skickas från IIS/ASP servern. Blev inte bättre.
Tog mitt nyskapade konto som skall finnas på två ställen och tog bort spärrarna så det gick att köra interaktivt. Kunde skicka qry via query manager då.
Skall pröva att lägga upp nya konton, igen, men utan krypteringar och se vad som händer. Sv: SQL Server åtkomst från ASP.NET på olika servers