Hittade en artikel här på Pellesoft, (http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=571) men eftersom jag är helt ny på MS SQL Server kan jag inte riktigt ta till mig den. Kan någon hjälpa mig att komma igång? Start - All Programs - Microsoft SQL Server Tack för svaret! Om du använder SqlClient, så kan du bara ta bort Provider, du har valt sqlprovider ju... Fan, jag får inte ordning på connection string. Kan inte koppla upp mig mot databasen. Kanske har jag fel lösenord. Vad kan jag göra? Kan jag börja om, alltså registrera om SQL Server och sätta nya lösenord? Data Source=din server;Initial Catalog=Din databas;Integrated Security=SSPI; Jag uppskattar verkligen dina försök till att hjälpa mig. Du måste lägga till din aspnet user i din server. Ok! Jag ska testa det senare. Hjälp att komma igång med MS SQL Server
Bland annat står det att man kan administrerar MS SQL Server med Enterprise Manager och Query Analyzer. Jag kan inte hitta dessa applikation på min dator (men jag ser att MS SQL Server rullar). Hur får jag igång dem?
Hur skriver jag en connection string i ASP.NET (C#) för att få en koppling till databasen?
Mycket tacksam för hjälp. Sv: Hjälp att komma igång med MS SQL Server
Där skall de finnas (om du inte kör MSDE, då har du inga verktyg...)
Connectionstring? Det stog så fint i slutet på artikeln du läste.
/mickeSv:Hjälp att komma igång med MS SQL Server
Det är MSDE jag kör. Vad kan jag göra?
Angående connection string så fick jag felmeddelandet att "provider" inte var ett nyckelord (om jag minns rätt). Sv: Hjälp att komma igång med MS SQL Server
Inuti Visual Studio har du Server Explorer. Med den kan du navigera fram SQL Server och databaser.
Där kan du sen skapa och ändra på databaser/tabeller.
Sv: Hjälp att komma igång med MS SQL Server
Får felmeddelandet "Login failed for user 'PROALBERT\ASPNET'" när jag använder den strängen. Det är när den göra connection.Open(); som Exception:et kastas. Sv: Hjälp att komma igång med MS SQL Server
starta en kommandoprompt
kör:
osql /E
sen kan du skriva
sp_grantlogin 'PROALBERT\ASPNET'
GO
sen skriver du
sp_addsrvrolemember 'PROALBERT\ASPNET' , 'sysadmin'
GO
Nu är ditt ASPNET-konto administratör i alla databaser.
OBS!!! Det är riktigt osäkert, men det får det att funka tillfälligt (tills du kan säkra upp det)
Det är sånt här jag vill lära mig. Var kan jag hitta information om sånt?