Tidigare installerade jag VS 2003/MSDE, men nu har jag installerat VS2005/SQL Server 2005. Av säkerhetsskäl är all TCP-trafik default stängt för SQL server 2005. Nu har jag satt "SQL Server 2005 Network Configuration - Protocol for SQLEXPRESS - TCP/IP" till Enabled (och startat om Servern), men jag får samma felmeddelande när jag försöker öppna sidan. Du skriver inte vad du får för felmeddelande, men troligtvis har kontot du kör IIS under inga rättighter till SQL-server. När du debuggar kör applikationen under ditt konto. Felmeddelandet är Denna postning skrev du själv, sedan svarades det exakt hur du skulle göra... Tack för ditt svar. Har fortfarande inte hunnit testa det du skrev i förra tråden och förstod inte att de hör ihop. Nu har jag testat, men det blir samma fel. Det verkarde dock fungerar att tilldela rättigheter till kontot. Det här är från prompten: Heter databasen rätt, har du samma namn på databasen som i din ConnectionString? Uppskattar verkligen dina försök till att hjälpa mig. Om du skall ha detta i "drift" så bör du istället för SysAdmin inte ge något rollmedlemskap alls till ASPNET. Sedan lägga in ASPNET som en User i databasen (sp_grantdbaccess?) Ok. Vet inte om jag ska använda just den här sidan i drift, men jag vill lära mig hur man gör. Har installerat MS SQL Server Manager Studio Expres,s så jag ska testa lite. Det lär dyka upp fler frågor, men den här tråden får anses vara löst. Hjälp
Nu verkar min gamla miljö ligga på defaultporten medan min nya miljö har hamnat på port 1328.
Hur tar jag bort min gamla miljö och får den nya som default?
Jag är ny på SQL Server. Finns det någon motsvarighet till MySQL:s my.ini?
------------------------
Uppdatering: Efter att ha avinstallerat VS 2003/.net 1.3 och flyttat webbapplikationen till inetpub/wwwroot når jag den via localhost, men kopplingen till databasen fungerar inte.
När jag kör applikationen från Visual Studio kan jag både debugga och kopplingen fungerar, men det gör det inte från localhost. Vad måste jag göra?Sv: Hjälp
Gå in i Configuration Manager för att aktivera.Sv:Hjälp
Edit: Bifogar min connectionString i web.congif. Den kanske måste kompletteras efter att jag flyttade webbsidan?
<connectionStrings>
<add name="Connection"
connectionString="Data Source=PROALBERT\SQLEXPRESS;Initial Catalog=StartPageDb;Integrated Security=True;Pooling=False"
providerName="System.Data.SqlClient"/>
</connectionStrings>
Sv: Hjälp
/JohanSv:Hjälp
"Cannot open database "StartPageDb" requested by the login. The login failed.
Login failed for user 'PROALBERT\ASPNET'."
Hur skapar jag ett sådant konto? Det verkar inte som att jag har någon applikation för att administrera SQL Server. Sv: Hjälp
OK, om nån annan redan fått svaret, men nu är det faktiskt du själv som redan fått svar!
http://pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=208535&forumid=23&sum=0
Har du testat att skapa konton överhuvudtaget?
Applikationen du skall köra för detta är OSQL, som är en DOS-utility. Allt står i svaret till din förra fråga.
/mickeSv:Hjälp
- Har du testat att skapa konton överhuvudtaget?
Det har jag inte. Ska ut i skidspåret nu, men senare ska jag testa att göra det. Sv: Hjälp
1> sp_grantlogin 'PROALBERT\ASPNET'
2> go
Granted login access to 'PROALBERT\ASPNET'.
1> sp_addsrvrolemember 'PROALBERT\ASPNET' , 'sysadmin'
2> go
'PROALBERT\ASPNET' added to role 'sysadmin'.
Några andra idéer? Sv:Hjälp
Du (ASPNET) är numera Sytem Administrator i SQL Server - inte rekommenderat alls, men du skall inte ha några som helst rättighets-"problem".
Kolla stavning på databasen...
/mickeSv: Hjälp
Tror att jag kommit på vad problemet är. Det verkar som att jag har två olika servrar. Den gamla, som jag trodde att jag hade avinstallerat, ligger kvar. På något sätt har jag uppdaterat rättigheter på den nya databasen men arbetat mot informationen i den gamla (för det är den jag ser genom Visual Studio).
Du skrev tidigare att de inställningar jag har nu är riktigt osäkra och att jag måste säkra upp dem. Hur gör jag det? Sv:Hjälp
Du får sedan gå in på varje tabell/vy/procedur och ge specifika rättigheter. Att göra det utan ett GUI, är inte helt enkelt...
/mickeSv: Hjälp