Hej, Jag antar att du kör Express-versionen och därför inte har någon Management Studio installerad. Det finns en CTP-version att ladda ned (http://joakimsunden.blogspot.com/2006/01/ctp-version-av-sql-server-management.html) som är bra att ha för en miljon andra saker också. Hej, 1) Det spelar ingen roll var du har din web-root. SQL Server kan ha instansnamn, bl.a. för att skilja olika installationer på en och samma dator. SQL Express får som default instansnamnet SQLEXPRESS. Om denna instans ligger på samma maskin som du utvecklar på hittar du den på (local)\SQLExpress (OBS, ej localhost utan LOCAL).Connect till SQL Server 2005?
jag vill logga in med SQL Server Authentication men jag har inget login och lösenord vart hittar jag dem, alt, hur skapar man det..Sv: Connect till SQL Server 2005?
Ett annat sätt är att köra den lagrade proceduren från SQL Command Line Tool. För att starta den, skriv följande i ett kommandofönster:
SQLCMD.exe -S (local)\SQLExpress -E
(Förutsatt att din instans av SQL Server 2005 heter SQLExpress och är installerad på local förstås.)
Sedan skriver du så här för att tillåta andra användare än administratörer att logga in:
> EXEC sp_grantlogin 'datornamn\användarnamn'
> GO
Och så här för att lägga till en användare:
> EXEC sp_adduser 'datornamn\användarnamn', 'användarnamn_i_db'
> GO
För att lägga till någon (t.ex. dig själv som sysadmin skriver du:
> EXEC sp_ addsrvrolemember 'användarnamn', 'sysadmin'
> GO
Slutligen måste du ändra från Windows Authentication till Mixed Authentication genom att ändra registrynyckeln LoginMode från 1 till 2 på denna nod i registry (med regedit):
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Microsoft SQL Server\MSSQL.1\MSSQLServerSv:Connect till SQL Server 2005?
Jag kör Express-versionen och har Management Studio installerad enligt den CTP-version du angav.
1) Jag har installlerat mitt SQL Server 2005 express på C:
men localhost ligger på C:\webb
Måste jag konfigurera om då?
2) När jag skriver
> EXEC sp_grantlogin 'datornamn\användarnamn'
> GO
står det; Det gick inte att hitta Windows NT-användaren eller gruppen. Kontrollera namnet igen. Detta trots att jag har angivit mitt datornamn. Vad består felet av där?
3) Vad är det för skillnad på Windows authentication och SQL Server authentication?
4) Jag kan komma in på Windows authentication och skapa databaser, men inte på SQL Server authentication då jag saknar login och password (som jag vill skapa någonstans)...
5) Mitt avseende med SQL Server 2005 express är att skapa databaser som jag vill koppla upp mig med ASP. Går detta, är det något speciellt jag behöver tänkta på?
Stort tack på förhandSv: Connect till SQL Server 2005?
2) Angav du ett användarnamn? Exempel:
EXEC sp_grantlogin 'MYCOMPUTER\JOAKIM'
3) Med Windows Authentication måste du ha (rätt) Windows-identitet för att accessa databasen, d.v.s. användarkontot är "mappat" till Windows-användare. Med SQL Server Authentication lagras uppgifter om användarnamn och lösenord i databasen och är inte kopplat till vilken Windows-användare som accessar databasen.
4) Login och password skapar du med hjälp av de instruktioner jag gav dig eller med Management Studio. Jag kommer inte ihåg hur man gör i den sistnämnda och har det tyvärr inte installerat på den dator jag sitter vid just nu.
5) Givet att du ändrat i registry enligt mina tidigare instruktioner skriver du följande i SQLCMD för att skapa ett användarkonto för dina ASP.NET-applikationer:
> EXEC sp_addlogin 'nyttAnvändarnamn', 'mittLösenord'
> GO
Sedan måste du ge den användaren rätt att logga in i din databas som du skapat:
> USE minDatabas
> GO
Och sedan:
> EXEC sp_grantdbaccess 'mittAnvändarnamn'
> GO
Hoppas det besvarar dina frågor, annars får du hojta till igen så kanske jag sitter framför Management Studio nästa gång. :-)