Jag har ett datum i formatet YY-MM-DD och lägger in det i en MS SQL Server CE-databas. När jag sen läser ut det så har jag märkt att den har tolkat det som MM-DD-YY. Måste jag göra om datumet jag har till MM-DD-YY eller kan jag få den att förstå svenskt format? <b>Måste jag göra om datumet jag har till MM-DD-YY eller kan jag få den att förstå svenskt format?</b> Ja, jag märkte igår att det fungerade att ha fyrsiffrigt tal för året så fungerade det. Glömde bort att skriva det här och stänga tråden.Datum i svenskt format
Inläggningen sker via INSERT-kod.
ThomasSv: Datum i svenskt format
Datumet lagras inte på ett speciellt sätt i databasen för varje format utan lagras alltid på ett och samma sätt (oftast i formatet 123,321 där heltalet utgör antal dagar sedan en viss tidpunkt och decimalerna anger antalet millisekunder(?) sedan midnatt den dagen). Hur detta sedan presenteras är upp till presentationslagret så det är där du bör se till att formateringen är rätt, inte i databasen. Vad använder du för att visa upp data när det blir "fel"?Sv:Datum i svenskt format
Thomas