Två stycken främande nycklar i en tabell blir ju en sammansatt primär nyckel, men vad blir tre stycken främande nycklar i en tabell? Det är inte säkert att två främmande nycklar blir en primärnyckel, ej heller att tre främmande blir en primärnyckel. Jag var nog lite för kortfattad i mitt första inlägg. Mitt problem är följande: I så fall är inte din nyckel unik - ett köp brukar identidieras unikt mha2 främande nycklar=sammansatt primär nyckel, 3 främande =?
Skapar de alla tre en sammansatt primär nyckel?Sv: 2 främande nycklar=sammansatt primär nyckel, 3 främande =?
Det beror på databasdesignern vad det blir av X antal främmande nycklar.
Betänk en tabell med personer där person-numret är primär nyckel.
Var och en av dessa personer kan ingå i ett företag, då blir företags id´t en främmande nyckel hos personer.
Var och en av dessa personer kan dessutom ingå i ett projekt då blir projekt id´t främmande nyckel hos personerna.
Var och en av dessa personer kan förutom detta även ha en tjänstebil, då blir tjänstebils id't en främmande nyckel hos personen.
Där har vi alltså tre främmande nycklar utan att någon kombination blir unik och beskriver personen, då måste primär nyckeln person-nummer alltså användas.
Jag vet att detta inte var ett lysande exempel men det beskriver ändå svaret på frågan...Sv: 2 främande nycklar=sammansatt primär nyckel, 3 främande =?
Jag har tabell CD, Levenrantör(Lev) och Inköpsorder(IO) som alla unikt identifierars av en primär nyckel. Förhållanden mellan tabelerna är från CD många till många till både Lev. och IO. Detta sker genom kopplingsreferens tabeller bestående av anbart främande nycklar i tabellerna CD_Lev och CD_IO. Mitt problem är att med de angivna kraven så blir det två rader i CD_Lev med exakt samma ID:n om man tex köper in CDid 4 först en gång och sedan igen en gång till.
Därför funderade jag på att slå ihop CD_Lev och CD_IO till en enda tabell. Som alltså skulle innehålla främande nycklar från dem alla tre. Slutligen är alltså min fråga om dessa 3 nycklar tillsammans skulle skapa en sammansatt primär nyckel?Sv: 2 främande nycklar=sammansatt primär nyckel, 3 främande =?
kundnr,
artikelnr OCH
datum
eftersom en kund kan få för sig att köpa likadana artiklar flera gånger...
slå alltså inte ihopa tabellerna eftersom detta kommer innebära
redundanta data
//Emma