Hej! Hej, detta ska du göra med en calculated member på serversidan. I a f i SQL Server 2000 kan man inte köra calculated member på ett measure om jag minns rätt. Kanske funkar det i 2005:an? Lösningen blir i 2000 att bygga om kuben, vilket kan bli mer eller mindre jobbigt.Sql 2005 Analys + Excel 2007
Har satt upp en enklare kub i Sql Server 2005 Analysis Services och kopplat mig till denna via excel 2007. Det hela funkar mycket bra, men jag vet inte hur jag ska få till ett snitt mellan 2 kolumner i rapporten.
Exempel rapport:
Tid | Försäljning | Antal köp | Försäljning / köp
Januari | 1000kr | 32 | 31 kr
Februari | 1300kr | 13 | 100 kr
Total | 2300kr | 35 | 51 kr
Jag har 2 measures i kuben (Försäljning & Antal köp), men hur gör med snittet? Det kan väll inte ligga som en measure? utan måste väll räknas ut i excel. Försöker göra en formel i excel, men de går inte att sätta in en kolumn mitt i en pivottabell. Lägger jag formeln utanför pivottabellen (till höger om tabellen) och skriver en vanlig formel så går ju det bra för den enskilda celle, men hänger inte med när man plussar ut grupperingar etc. Hur löser jag detta?
Har man värdet färdiguträknat som en "kolumn" i kuben så blir väll totalerna fel? Jag vill ju inte att snittet ska bli (100+31)/2=65,50 utan (1000+1300)/(32+13) = 51.
Med Vänliga Hälsningar
/ StefanSv: Sql 2005 Analys + Excel 2007
Edit: Man kan visst skapa en calculated member på ett measure. Däremot kan man inte skapa hierarkier i measuers. In i cube editorn och ändra...