Vad finns det för något för den? sql-servern har också detta. Man kan högerklick på en tabell i enterprise manager och välja fulltext search och de fält som du vill skall innefattas i detta. Sedan skriver du din sql-fråga mot denna fulltextmängd i stället. Den är snabb och bra (använder den själv i sökmotorn här). Hmm vad bra. <b>Den är snabb och bra (använder den själv i sökmotorn här).</b> Ok??? http://www.pellesoft.se/search.aspx?lstarea=2&search=Euler blir det inte direktträff då? Beror inte det månne på att "Allmänt / Public" är default kategori.. och där tycks ju inte finnas mycket? Sådär var det sannerligen inte häromdagen. Du måste ha fixat just den sökningen. Kommer du fixa varenda ord vi visar inte funkar i sökningen? Konstigt att inte denna tråden kommer upp i sökresultatet eftersom den innehåller just "Euler"... :) Hehehe! =) Rörande Johans fråga... Jag indexerar bara var 24:e timme så därför är det fördröjning i de tabellerna som jag har fulltext-sökning på. Men "Euler" kom in i den här tråden för cirkus 27 timmar sen, och den är ändå inte med, även om man söker på "Euler" inkl. citationstecken. Har ni kommit fram till något bra?? En annan variant är att helt enkelt göra sökrutinen själv. Inte speciellt svårt, jag har gjort det. En enkel binärsökning är enkel. Vad du gör är följande: Den fanns där - problemet är att jag har gjort fel i sql-uttaget eftersom jag bara vill visa huvudposten, inte hela tråden.. Skall se om jag kan få ordning på det..MySQL har "full-text search" men vad har MS-SQL??
Jag ställde frågan i en annan tråd för MySQL men jag vill gardera mig för även MS-SQL [Stort bra engelsk PHP forum sökes]Sv: MySQL har "full-text search" men vad har MS-SQL??
Sv:MySQL har "full-text search" men vad har MS-SQL??
Någon som har någon adress så jag har något att läsa hur det fungerar och hur man gör?Sv:MySQL har "full-text search" men vad har MS-SQL??
Är det därför det är så svårt att hitta önskad gammal tråd genom sökning. Ofta hittas inte tråden alls, trots att man vet att den finns.
Exempel:
Sök på "Euler" i forumet. Ingen tråd hittas. Men det finns en tråd: [Projekt Euler]Sv: MySQL har "full-text search" men vad har MS-SQL??
Sv:MySQL har "full-text search" men vad har MS-SQL??
Borde inte forum vara default, det måste ju ändå vara därifrån folk söker mest?Sv:MySQL har "full-text search" men vad har MS-SQL??
En annan sökning jag prövade då och som inte gav något svar, ger fortfarande inget svar, trots att det sökta ordet finns i ett inlägg. Om någon vill se det exemplet kan han/hon skicka ett iMail till mig.
Simon: Jag söker på Forum, inte Allmänt.Sv:MySQL har "full-text search" men vad har MS-SQL??
/JohanSv: MySQL har "full-text search" men vad har MS-SQL??
Mitt >2 år gamla förslag kanske fortfarande är relevant?
[Sökfunktion via Google?]Sv:MySQL har "full-text search" men vad har MS-SQL??
Sv: MySQL har "full-text search" men vad har MS-SQL??
Sv: MySQL har "full-text search" men vad har MS-SQL??
Tänkte se om jag kunde använda så mycket av koden från PHP till ASP/ASP.NET
Jag jobbar ju i PHP och MySQL men vill inte binda mig till enbart det utan även kunna köra på ASP/ASP.NET med MS-SQLSv:MySQL har "full-text search" men vad har MS-SQL??
1. Ta varje sträng (sida) du har, splitta upp den på mellanslag, punkter, kommatecken osv.
2. Ta till slut varje ord, lägg in varje i en tabell "Words".
3. Skapa en ny tabell "Occurences", där du lägger antalet gånger ett visst ord förekommer på en viss sida.
4. När man sen ska söka på ett visst ord, så letar du först upp den i "Words". Om den inte finns kan du returnerna "inga poster hittades". Annars så returnerar du bara URL:en till alla Occurences till det WordID:t.
5. Det finns andra sätt att göra själva sökningen. Du kan ha binärsökning ("AND", osv), ganska enkelt. Du kan ha VSM för att få mer precisa träffar (det är därför du vill ha antalet av varje ord).Sv: MySQL har "full-text search" men vad har MS-SQL??