Hej! Jag tror det skulle för enkla för dig att bara ha en produktstruktur som är tillräckligt utförlig för att klara av bägge. Tack Andreas, det blev som du föreslog. En flagga i databasen.Webshop - produkter, kundvagn
Har en liten kluring...
Jag håller på att utveckla en webshop i ASP.Net 2.0 med SQL server 2005 som databashanterare.
Det som kommer att säljas på webshopen är dels fasta produkter, och dels olika sorters reklamartiklar som kunden själv skräddarsyr genom att välja material, storlek, etc samt bild.
När kunden skräddarsytt en vara är det tänkt att systemet per automatik ska skapa en artikel av denna med namn, beskrivning, artikelnummer och pris. Senare ska samma kund, eller någon annan person kunna komma in och beställa exakt samma vara genom att uppge det artikelnummer artikeln fått.
Nu problemet. Alla fasta produkter ligger i nuläget i en 'Product' tabell. Alla artiklar som systemet skapar genom att kunden skräddarsyr sin vara hamnar i en 'ProductDynamic' tabell.
Hur skapar jag min 'shoppingcart' tabell, samt min 'orderdetail' tabell när det nu finns två produktidn?
Skulle det funka att ändra productid och productdynamicid från typen int till uniqueidentifier kanske?
Lite tabeller finns på:
http://www.tfd.chalmers.se/~johansss/misc/product_shoppingcart.jpg
Jag tycker att uppdelningen med två olika tabeller känns bra, eller?
Några bra idéer?
/Mvh StefanSv: Webshop - produkter, kundvagn
Det blir lättare att underhålla och utveckla den då.
Eventuellt ha ett fält som talar om om det är en ordenarie produkt eller skapad från en användare.Sv:Webshop - produkter, kundvagn
/Mvh Stefan