Jo, jag använder mig av datatypen money i ett av mina fält. Allt funkar bra förrutom den formateringar tal med 2 decimaler till en decimal. Alltså tal som t ex: 10,60 blir 10,6. Jag vill att talet ska bli 10,60. Prova antingen att skriva 10.60 alternativt att du byter fälttypen till numeric eller float. "Prova antingen att skriva 10.60 alternativt att du byter fälttypen till numeric eller float. money lagrar alltid med 4 decimaler!?! Var får du en decimal? Är det typ i GUIt när du läst upp med ADO eller? En decimal får jag både i databasen samt när jag loopar fram priser. Aha, OK. Men det är bara en presentationssak i Enterprise Manager, samt att den klipper i ADO när du läser ut dem. Prova kolla i tabellen i Query Analyzer så ska du se att du har fyra decimaler. Om du tvunget vill visa två så får du lägga på en extra nolla på slutet när du skriver ut den om det endast är en decimal. Vad gör du om det är mer än två decimaler, avrundar du då? Jag fattar kanske lite trögt men måste jag göra en liten egen funktion för att kunna visa ett pris med två decimaler? Ja, det verkar som att du måste det. Om du exempelvis har värdet 12,3456 i kolumnen på en rad, vad visas då när du hämtar det via ADO? Jag antar att det visas 12,3456, men jag har ju inte provat så jag bara utgår från att det gör det. Alltså måste du isf avrunda själv om du endast vill ha två decimaler. Likaså måste du själv lägga till en nolla om det står 12,3000 i databasen, därför att ADO tydligen visar det som 12,3. Jepp, om jag har ett pris som 12,12345 på visas det på samma sätt. Tack för all hjälp. Nu skall det byggas en liten funktion...Datatyp money
Hur kommer jag runt detta?
Förmodar att det är liten inställningar som jag har missat någonstans.Sv: Datatyp money
/PelleSv: Datatyp money
"
Detta fungerade tyvärr inte.
Kan man inte formatera direkt i tabellfältet hur man vill ha det, jag har för mig att i Access kan man ju ställa in antalet decimaler man vill ha.Sv: Datatyp money
Sv: Datatyp money
Detta gäller bara jämna tiotal, alltså t ex 12,40.
När jag skriver in 12,40 i databasen så blir talet formaterat direkt till 12,4.Sv: Datatyp money