Hej! Kolla om det inte används olika connectionsträngar mot databasen vilket medför att connection-poolingen falerar. Kontrollera även vilka procedurer eller frågor som tar längst tid. Finns det några frågor som tvingas göra full tablescan? Jag tror att jag har exakt samma problem! Sista tiden så bråkar maskinen något otroligt när jag håller jobbar och det är nästa alltid SQL-Servern som hänger sig. Jag brukar inte orka vänta 15 minuter dock så jag stänger ned processen och sedan om man har flyt kan man jobba en stund till, men inte helt sällan hänger sig sen Explorer.exe och därefter går det bara utför och sedan blir det omstart...otroligt frustrerande...SQL-server som laggar rejält
Jag har en MS SQL-server 2005 som stundvis ligger på 100% i CPU-tid (sqlservr.exe-processen). Det inträffar några gånger per dag och släpper efter 10-15 minuter. Under denna tid är databasen helt onåbar. Inga förändringar har skett på senaste tiden i databasen. Det verkar inte finnas några specifika tidpunkter då detta inträffar, utan uppstår helt slumpmässigt.
Jag har kört en trace mha SQL Server Profiler men hittar ingen stored procedure eller jobb som kan vara orsaken. Finns det nåt annat som kan tänkas orsaka att databasen laggar?
/TobiasSv: SQL-server som laggar rejält
Sv: SQL-server som laggar rejält