Jag har en Windows Server 2003 som har haft både SQL Server 2000 och 2005 installerat och båda har vägrat ta emot anslutningar utifrån. Lokalt fungerar SQL-servern helt perfekt. Båda har installerats om upprepade gånger utan att problemet löst sig. Båda har uppgraderats med sina senaste Service Pack. Jag har, när det gäller 2005, aktiverat TCP-anslutningar utifrån med "Surface Area"-verktyget, utan att det hjälpte. Hej testa lite med msconfig.exe och stänga av tjänster som kan påverka Brandväggs-programvara eller antivirus? Ställa in dessa i learning-mode?Kan ej ansluta till SQL Server 2000/2005 från annan dator
Dessutom har jag stängt av brandväggarna på båda maskinerna (jag ansluter från en XP Pro). Jag har försökt med diverse olika program, Managment Studio, egenskrivna program etc men alla vägrar konsekvent ansluta=timeout. Jag har även varit inne i LMHOST-filen och kollat att det inte ligger något konstigt där. Ping mot både IP och datornamn fungerar!
Nyss hände dock en intressant sak, när jag bootade om servern så var jag lite ivrig att testa om det fungerade innan servern riktigt hade startat upp, och helt plötsligt lyckades jag i alla fall ansluta så länge att jag kunde läsa upp en lista på alla databaser på servern. Men 5 sekunder senare så gick det inte att ansluta längre...Det verkar alltså (för mig) som att någon tjänst/program drar igång och blockera när den kommit tillräckligt långt i uppstarten, men vad kan det vara?
Vill helst slippa installera om hela maskinen, men snart återstår inget annat...
Alla tips mottages tacksamt...Sv: Kan ej ansluta till SQL Server 2000/2005 från annan dator
EDIT: Läste inte ditt inlägg ordetligt. Ledsen..
Hälsningar
NiklasSv: Kan ej ansluta till SQL Server 2000/2005 från annan dator
Sv:Kan ej ansluta till SQL Server 2000/2005 från annan dator