Hej! Hmm, varför dubblklickar du på exe-filen? Det drar väl igång installationsprogrammet och då märker ju MSDE av att inga parametrar angetts. Installationen har du redan gjort i och med kommandoradsanropet (fick du felmedd där med?). Har du sett till att tjänsten verkligen är igång? (control panel>Administrative Tools>Services) Tack för svaret, Det följer inte med någon applikation för administrera databasen. Du kan göra det med Enterprise Manager om du har en vanlig SQL Server-skiva (t ex standard edition). Sedan finns det ett par gratis verktyg på nätet, dock inte lika bra som enterprise manager. Ett tis är att ladda ner SQL server trial: Tack till Lars-Erik & Andreas för dessa tips.Microsoft SQL Server 2000 Desktop Engine (MSDE 2000) version A - installation
Jag sitter med ett problem som jag undrar om någon kan hjälpa mig med?
Läget är som följer:
Jag har laddat hem SVE_MSDE2000A.exe och lagt den i en mapp. När man kommer till att installera så måste man till kommandotolken.
Det är här som jag inte vet riktigt hur man gör, jag får som svar "ogiltigt instancenamn".
Som jag fattat så ska man skriva på kommandoraden i kommandotolken följande:
C:\MSDERelA>setup SAPWD="ett valfritt lösenord här" INSTANCENAME="Namnet på instansen här" <enter>
Jag valde här "jan" samt "NewInstans" i de bågge fallena.
MSDERelA är mappen där allt finns sparat.
När jag nu går till mappen där allt är sparat och dubbelklickar på .exe filen så plåppar det upp ett fönster som säger att jag har valt ett ogiltigt instansnamn!
Är det någon som gjort detta förut som kan tala om för mig hur det ska vara så vore jag tacksam :-).
/JanSv: Microsoft SQL Server 2000 Desktop Engine (MSDE 2000) version A - installatio
Sv:Microsoft SQL Server 2000 Desktop Engine (MSDE 2000) version A - installation
I avdelningen : control panel>Administrative Tools>Services så är MSSQLSERVER och MS SQL$INSTANCENAME startat.
Ursäkta men hur kommer jag då åt programmet?
/JanSv: Microsoft SQL Server 2000 Desktop Engine (MSDE 2000) version A - installatio
http://www.google.se/search?q=administer+msde&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-aSv: Microsoft SQL Server 2000 Desktop Engine (MSDE 2000) version A - installatio
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=d20ba6e1-f44c-4781-a6bb-f60e02dc1335&displaylang=en
Bara installerar Enterprise Manager från den. Då bara SQL Serveren har utgångsdatum. Sv:Microsoft SQL Server 2000 Desktop Engine (MSDE 2000) version A - installatio
Mvh
/Jan