Hu förklara man datatyp på bästa sätt. Hej! Ok.. summan av detta är att: Jag skulle svarat att en datatyp är en beskrivning samt en begränsning av datan i det objekt som datatypen tillhör (kolumn, parameter etc). Den beskriver hur datan ska tolkas, 'datan är ju bara en mängd ettor och nollor' :) , och den begränsar vilken data som får lagras i objektet. Exempelvis kan man inte lagra ett decimaltal i ett objekt med en heltalsdatatyp (ex integer). 1.79E+308 betyder 1.79 * 10^308, alltså ett väldigt stort tal. Det består binärt av 1024 bitar. Dett från noll räknat. Så intervallet -1.79E+308 till 1.79E+308 är 2^1025 Tackar er alla för hjälpen. Ivan, you saved my day :o)Hur förklara man datatyp på bästa sätt
Fick en fråga angående detta och det jag stammade fram var: hur
man anger att sql-server ska behandla värdet. Det lät väl veteskapligt och fint men,,, Finns det en bättre förklaring? glad för lite alternativ.
Vidare fick jag en fråga om Float och Real datatyp.
den löd: vad menar man med "for the range -1.79E+308 to 1.79E+308"
för float och ett liknande för Real.
Och jagliksomba QUE!!!Sv: Hur förklara man datatyp på bästa sätt
*gapskratt* och du liksom ba que! ;o)
Eh, om jag skulle förklara datatyp för någon så skulle jag nog säga något i stil med
"Det finns olika typer av data;
det finns text,
det finns tal,
osv.
Text brukar man kalla för strängar. Ex: om man skriver en mening så består ju meningen av (huvudsakligen) bokstäver a-ö. Datat i meningen är bokstäver och därför får meningen datatypen sträng.
Om någon frågar hur gammal han/hon är, så svarar personen oftast med enbart åldern, t ex 19. 19 är inga bokstäver utan siffror; tal. I det här fallet t o m heltal. 19 är har alltså datatypen heltal.
"
...
Lev väl,
Tom S. - människaSv: Hur förklara man datatyp på bästa sätt
En datatyp är det sätt man sparar ned värden (text,tal) på och hur sql-server ska betrakta den. Det kommer jag att svara på när jag får fråga nästa gång.
Men Denhäringa antal tecken efter float som beskriver längden
allså... -1.79E+308 to 1.79E+308...
Vad står E för och varför + 308?????Sv: Hur förklara man datatyp på bästa sätt
Sv: Hur förklara man datatyp på bästa sätt
/IvarSv: Hur förklara man datatyp på bästa sätt