Hej, Jag är inte helt säker på vad du vill göra, men du får använda UPDATE Det Anette försöker göra är att utöka tabellen dbo.interntab med de rader som finns i fältet dag i tabellen dbo.dagtab, plus att hon vill lägga till värden två ytterligare fält i tabellen dbo.interntab samtidigt... iaf så uppfattar jag frågan så.. ;) Ja, Robert du har fattat det hela rätt (förlåt om jag varit otydlig). Jag vill göra allt i samma insert. Lägg till dina värden i select satsen. Fungerar det verkligen...? Gjorde en liten testdatabas men Thomas hann före med att svara men nedanstående fungerar alldeles utmärkt:INSERT-problem
Upptäcker att jag verkligen inte har koll på detta med SQL när det blir lite mer komplicerat. Hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig med följande:
Jag vill göra en INSERT i en tabell med värden både från en tabell i databasen samt värden från sidan hämtade från två listboxar.
Jag får följande att fungera:
INSERT INTO dbo.interntab(dag)
SELECT dag
FROM dbo.dagtab
Då får jag mina önskade 31 poster (vilket tabellen dagtab består av) i interntab. Men nu vill jag samtidigt få in två värden i två andra kolumner i tabellen interntab, som användaren har valt i listboxar på sidan. Dessa värden ska alltså vara samma i alla 31 posterna. Hur gör jag?
/AnetteSv: INSERT-problem
UPDATE dbo.interntab SET FÄltNamn1=Värde1, Fältnamn2=Värde2
Med detta uppdaterar du hela tabellen, ska du bara uppdatera en del så lägger
du på ett WHERE-villkor.Sv:INSERT-problem
Sv: INSERT-problem
/AnetteSv:INSERT-problem
Till exempel...
<code>
INSERT INTO dbo.interntab(dag)
SELECT dag, 'värde1' AS a, 'värde2' AS b
FROM dbo.dagtab
</code>Sv: INSERT-problem
Inte för mig iaf. Förstår jag rätt om jag gör ungefär så här
<code>
INSERT INTO dbo.interntab(dag, a, b)
SELECT dag, 'värde1' AS a, 'värde2' AS b
From dbo.dagtab
</code>
Det är ju bara posterna i kolumnen dag som ska hämtas från dbo.dagtab de andra värdena hämtas från sidan. Eller för att vara lite enklare och tydligare - säg att samtidigt som jag får in alla poster från kolumnen dag i dbo.dagtab till dbo.interntab vill jag i samtliga poster även ha in 'xxx' i kolumnen a och 'yyy' i kolumnen b (och dessa värden finns inte i tabellen dbo.dagtab).
Hänger ni med :)
/AnetteSv:INSERT-problem
INSERT INTO
interntab(dag,data1,data2)
SELECT
dagtab.dag,"xxx","yyy"
FROM dagtab