Jag har en återkommande arbetsuppgift att läsa in textfiler med fixt postformat till en databastabell. Efter uppgradering till SQL 2005 (från SQL 2000) fungerar inte mitt gamla "inläsningspaket" där jag enkelt kunde klicka på en ikon och ändra namnet på filen som skulle läsas in. Hur gör jag i SQL 2005? Jag har kommit så långt att jag läst in data med hjälp av SQL Server Import and Export Wizard under Tasks och dessutom sparat "paketet". Men hur återanvänder jag det? Du får ändra i paketet så din text-file-source använder en variabel som connection OK, jag förstår idén. Dessvärre har jag inte tillräckliga kunskaper för att åstadkomma det hela. Vad jag hittills lyckats med är att skapa ett SSIS Package Description som jag sparat unde namnet TA_import (allt med hjälp av imort wizard). Nu ska jag alltså ha tag på TA_imort. Hur gör jag? I SQL 2005 har jag hittills bara arbetat i SQL Server Management Studio. Ska jag in någon annan stans? Jag undrar också över hur man "kör" ett paket samt hur man skickar med en parameter. Men de sistnämnda frågorna ger sig nog av sig själv bara jag får svar på den första. Om du sparat paketet på disk, kan du högerklicka på det och välja Edit (Redigera) Tackar! Nu ska jag nog komma vidare.Import av textfiler med fixt postformat SQL 2005
Tack på förhand
Ann-LouiseSv: Import av textfiler med fixt postformat SQL 2005
Sedan kan du skicka in variabeln (filnamnet) som en parameter vid körning.
/mickeSv:Import av textfiler med fixt postformat SQL 2005
/Ann-Louise Sv: Import av textfiler med fixt postformat SQL 2005
Annars måste du exportera det från SQL Server till disk.
Du får använda Business Intelligence Development Studio för att redigera paketet när det ligger på disken.
Paketet körs genom att dubbelklicka på filen/Köra med dtexec/Schemalägga i agenten/Exekvera från Managementstudio.
I alla fall sätter du parametrar som kommandoargument.
/mickeSv:Import av textfiler med fixt postformat SQL 2005
/Ann-Louise