Fetstil Fetstil Kursiv Understrykning linje färgläggning tabellverk Punktlista Nummerlista Vänster Centrerat högerställt Utfyllt Länk Bild htmlmode
  • Forum & Blog
    • Forum - översikt
      • .Net
        • asp.net generellt
        • c#
        • vb.net
        • f#
        • silverlight
        • microsoft surface
        • visual studio .net
      • databaser
        • sql-server
        • databaser
        • access
        • mysql
      • mjukvara klient
        • datorer och komponenter
        • nätverk, lan/wan
        • operativsystem
        • programvaror
        • säkerhet, inställningar
        • windows server
        • allmänt
        • crystal reports
        • exchange/outlook
        • microsoft office
      • mjukvara server
        • active directory
        • biztalk
        • exchange
        • linux
        • sharepoint
        • webbservers
        • sql server
      • appar (win/mobil)
      • programspråk
        • c++
        • delphi
        • java
        • quick basic
        • visual basic
      • scripting
        • asp 3.0
        • flash actionscript
        • html css
        • javascript
        • php
        • regular expresssion
        • xml
      • spel och grafik
        • DirectX
        • Spel och grafik
      • ledning
        • Arkitektur
        • Systemutveckling
        • krav och test
        • projektledning
        • ledningsfrågor
      • vb-sektioner
        • activeX
        • windows api
        • elektronik
        • internet
        • komponenter
        • nätverk
        • operativsystem
      • övriga forum
        • arbete karriär
        • erbjuda uppdrag och tjänster
        • juridiska frågor
        • köp och sälj
        • matematik och fysik
        • intern information
        • skrivklåda
        • webb-operatörer
    • Posta inlägg i forumet
    • Chatta med andra
  • Konto
    • Medlemssida
    • Byta lösenord
    • Bli bonsumedlem
    • iMail
  • Material
    • Tips & tricks
    • Artiklar
    • Programarkiv
  • JOBB
  • Student
    • Studentlicenser
  • KONTAKT
    • Om pellesoft
    • Grundare
    • Kontakta oss
    • Annonsering
    • Partners
    • Felanmälan
  • Logga in

Hem / Forum översikt / inlägg

Posta nytt inlägg

Max Pool Size, Min Pool Size

Postades av 2007-10-23 14:42:29 - Roger Bergstrand, i forum sql-server/msde, Tråden har 4 Kommentarer och lästs av 1017 personer

Fick rådet av en "officiellt" väldigt kompetent IT-snubbe. Han rekommenderade att man skulle ange Max Pool Size=10 och Min Pool Size=5 i Connection-strängen. Jag har lite prestanda problem på min sajt och undrar om detta kan vara en del av problemet. Får info från många användare att det går väldigt segt. Upplever väldigt sällan detta själv.

Svara

Sv: Max Pool Size, Min Pool Size

Postades av 2007-10-23 14:54:07 - Magnus Gladh

Om du inte använder någon connectionpool när du kopplar upp dig mot databasen så är det ett väldigt bra tips, då det tar tid att skapa en ny koppling varje gång (man måste authentiseras mot databasen, osv osv). Om du skriver i .NET så har ADO.NET redan connectionpoolen igång som default, och jag tror att den är satt till Min 5.

Men men men... det räcker inte att bara sätta sin connectionpool och tro att allt blir frid och fröjd. För att du skall ha någon nytta av din connectionpool så skall du ha din koppling till databasen öppen så kort tid som möjligt. Alltså. Öppna - Hämta - Stäng - Bearbeta. Inga While-loopar innan du stängt din databas osv osv..

Det är mycket viktigt att ha kopplingen öppen så kort tid som möjligt om du skall få någon "benifit" av connectionpoolen.

- magnus

Svara

Sv:Max Pool Size, Min Pool Size

Postades av 2007-10-23 15:40:15 - Roger Bergstrand

Har dock råkat ut för några gånger att följande felmeddelande loggats:

Timeout expired. The timeout period elapsed prior to obtaining a connection from the pool. This may have occurred because all pooled connections were in use and max pool size was reached.

Så extremt många användare har jag inte på sajten, men ska man justera de värden som är satta eller ta bort dem, för att slippa sådant?

Svara

Sv:Max Pool Size, Min Pool Size

Postades av 2007-10-24 16:51:05 - Roger Bergstrand

Alla anrop görs efter den princip du beskriver Öppna - Hämta - Stäng - Bearbeta. Jag är ingen SQL-expert, långt därifrån, men jag upplever det ändå som märkligt att problemen uppstår. Visst kan det bli många användare samtidigt, men det är ju inget Lunarstorm direkt.

Svara

Sv: Max Pool Size, Min Pool Size

Postades av 2007-10-26 13:50:58 - Magnus Gladh

Jag skulle nog försöka mig på att definera vart någonstans det går långsamt, det behöver inte alls vara din SQL Server, det kan vara något annat, det kan även vara så att du inte har bra index på dina tabeller, så efter ett tag när det börjar bli mycket data i dem så går det långsammare och långsammare att hitta rätt information i tabellen eftersom du har så mycket data utan index.

Börja med att logga tiden för varje sida, alltså tiden det tar från att du kallar sidan tills den är färdig exekverad. Om du tittar i Global.asax så finns där en BeginRequest och EndRequest de kan du säkert använda om du lyckas klura ut hur du får redan på vilken sida som skall exekveras (borde inte vara så svårt, finns säkert i HttpContext objektet någonstans). När du sedan har hittat vilken sida som tar längst tid, så går du igenom den för att se om du kan hitta något där som tar långtid, kalla på den sidan med Tracen påslagen så ser du hur lång tid varje method tar.

Kontrollera också om det är någon speciell tidpunkt det sker på! Ligger du på ett webhotell så kommer ju din prestanda påverkas om någon annan site har mycket besökare vid någon tidpunkt osv osv...

- M

Svara

Nyligen

• 14:24 CBD regelbundet?
  • 14:23 CBD regelbundet?
  • 14:22 Har du märkt några verkliga fördel
  • 09:09 Vill du köpa medicinska tester?
  • 12:47 Vem beviljar assistansen – kommune
  • 14:17 Någon med erfarenhet av hemstädnin
  • 14:14 Bör man använda sig av en båtförme
  • 14:12 Finns det någon intressant hundblo

Sidor

• Hem
  • Bli bonusmedlem
  • Läs artiklar
  • Chatta med andra
  • Sök och erbjud jobb
  • Kontakta oss
  • Studentlicenser
  • Skriv en artikel

Statistik

Antal besökare:
Antal medlemmar:
Antal inlägg:
Online:
På chatten:
4 569 617
27 953
271 709
5 802
0

Kontakta oss

Frågor runt konsultation, rådgivning, uppdrag, rekrytering, annonsering och övriga ärenden. Ring: 0730-88 22 24 | pelle@pellesoft.se

© 1986-2013 PelleSoft AB. Last Build 4.1.7169.18070 (2019-08-18 10:02:21) 4.0.30319.42000
  • Om
  • Kontakta
  • Regler
  • Cookies