jag har tre tabeller schools, programs, courses. För det första är frågan om du ska ha schoolid på courses. I så fall måste ju "program" vara det där specialfallet som typ aldrig uppstår (glömt vad det heter). Det där medschoolID, jag vet vad du menar tror jag men jag minns inte heller. Anledningen att jag har lagt in den är för att man kan ju gå en kurs, men en kurs måste ju alltid gås på en skola. Men om det är så att du går på en kurs som är i ett program så är uppenbart på vilken skola den kursen ligger, nämligen samma som programmet. Du har rätt Niclas:) Givetvis måste ju kursen vara på en skolan som programmet går på.Relationsproblem
schools innehåller
schoolID, school
programs innehåller
programID, schoolID(FK)
courses innehåller
courseID, schoolID(FK), programID(FK)
jag har bara tagit med det som behövs i tabellerna här. Eftersom programID är FK i courses så måste man ju ange ett program som är kopplat till kursen. Jag vet inte om det är jag som är helt fel ute. Men problemet är att man kan ju gå en enstaka kurs som inte tillhör nåt program. Ska jag ta bort den ralationen?Sv: Rellationsproblem
För det andra: Antingen så gör du så som du föreslår, eller så lägger du till ett "tomt program", möjligtvis ett per klass. Jag skulle föredra att ta bort relationen.Sv:Rellationsproblem
När det gäller att ta bort relationen. Är det så smart egentligen? Då kan jag ju inte lista kurserna efter program, det kan ju finnas de som går program och inte en enda enstaka kurs.Sv: Rellationsproblem
Jag är inte med på vad du menar med att du inte kan lista kurserna efter program, det kan du väl visst fortfarande göra?
Alternativet är ju som sagt att slänga in en möjlighet att inte ha ett program (tillåta NULL), eller ha ett bogus-program, typ "Inget program".Sv:Rellationsproblem