Jag håller på med en app som tar upp kommuner, nu skulle jag behöva ett sätt så jag får fram kommuner som angränsar till en vald kommun. Hur löser jag detta? Jag kan inte gå på id eftersom det kan tillkomma kommuner senare. Har du någon information om kommunernas geografiska utbredning? Om inte så misstänker jag att du manuellt måste registrera vilka kommuner som angränsar varandra. Jag funderar på om det på nåt sätt går att göra typ en kopplingstabell eller liknande för att ange vilka kommuner som angränsar med varandra. Det här är ett vanligt grafteoretiskt problem. Antingen gör man som du skriver, hela raden blir då nyckel, eller så gör man en connectivity-matris. Vad är en connectivity-matris? Hur gör man en sån? Har aldrig hört det, tror jag. Inte lämpligt i databassammanhang. hehe, det var nog lite överkurs för mej:) Jag provar med förslaget jag hade innan. Ja, det är inte så krångligt, men som sagt du gör rätt i att inte använda det i det här fallet.Svårt urval
Sv: Svårt urval
/JohanSv:Svårt urval
kommunID kommun
------------- ----------------
1 Vimmerby
2 Hultsfred
3 Kinda
4 Linköping
kommunID angräns
------------ ---------
1 2
1 3
2 1
3 4
4 3
Skulle något sånt fungera tror ni?Sv: Svårt urval
Sv:Svårt urval
Om du har n stycken noder (i ditt fall städer) så är det en n x n-matris, med en 1:a på en plats där det finns en koppling (de är grannar), och en 0:a på alla andra ställen.
Genom att ta matrisen och matrismultiplicera med samma matris en gång till kan man få fram ett uttryck för om man kan ta sig från en nod till en annan i två steg, och andra smarta grejer.
BTW, du bör nog se till (via trigger, kanske) att om du har en post A, B också har en post B, A.Sv:Svårt urval
Om vi säger att du har tre kommuner A, B, och C, där B är granne med båda övriga men A inte med C. Då får du en matris:
1 1 0
1 1 1
0 1 1
Det som är på diagonalen är huruvida man är granne med sig själv.