Hej Har verkligen ingen något svar på det här? Har du testat att göra konverteringen från Access istället? Det var länge sedan jag testade, så jag minns tyvärr inte hur det blev med frågorna. Kolla in Verktyg > Databasverktyg > Utvidgningsguiden (i Access). Tack för tipset! HejImport av Access-frågor till en SQL-databas
Jag har börjat lära mig mer om MS SQL-databaser. Just nu är det på en Windows 2000-server där SQL-versionen är 8.00.760.
Min fråga är hur man får in befintliga tabeller och frågor från en Access-databas till SQL-databasen. Tabellerna visade sig inte vara några problem genom importguiden man kan köra. Men så fort man pekar ut frågorna så skapas istället tabeller i SQL, inte vyer.
Vet någon om jag gör fel eller är det möjligen så att man inte kan få in frågorna som vyer utan måste skapa om alla frågor man har i Access-databasen?
Mvh
/ PerSv: Import av Access-frågor till en SQL-databas
Hur gör man annars - skriver in alla vyer från scratch?
/JohanSv:Import av Access-frågor till en SQL-databas
Jag hade inte tänkt på att den möjligheten fanns.
Det skall jag kolla under dagen... skall bara skaffa ett konto osv...
Återkommer!
Nu har jag testat och det verkar vara en väg att gå, dock får jag inte till rättigheterna på SQL-servern så jag kan inte 'gå hela vägen' och se om det lyckas.
Men om jag letar i hjälpfilen i Access antyder den att det skall gå att konvertera frågor till vyer, men jag blir inte riktigt klok på om den menar vyer i/på SQL-servern eller om den gör om frågorna inne i Access till vyer.
Jag får leta vidare...
Kom gärna med fler förslag om någon vet hur man gör sånt här, jag kan väl inte vara först med detta önskemål?
/ Per