Hej, jag skulle behöva lite råd om SQL Server 2005. Funkar det att lägga in externa servrar i Expressen? I den "stora" kan man ju regga externa servrar som man sedan kan använda i sin sökning... Det kanske skulle kunna funka. Dock kan det vara jobbigt att få det att fungera...men det var det första som poppade upp... Hej, tack för ditt svar. Har inte hunnit svara förrän nu...SQL 2005: Sammanställa databaser från flera maskiner
Vi har idag ett program som är installerat på ungefär 60 maskiner utspridda över hela landet. Programmet sparar data på en lokal installation av SQL Server 2005 Express. Databasstrukturen är identiskt på alla maskiner.
Inom den närmsta tiden kommer vi att behöva sammanställa statistik från alla maskiner. Dvs, de lokala databasernas tabeller ska kunna samköras i en SQL-fråga.
Det vi vill uppnå är: sammanställda tabeller från alla maskiner, med en speciell kolumn för att skilja dem åt. Stegen dit är säkert många och jag befarar att begränsningarna i SQL Express sätter stopp.
Till att börja med tänkte vi införa replikering från varje maskin till en huvudserver. Men redan där tog det stopp då vi insåg att SQL Express inte erbjuder publications. Måste vi byta ut Express-versionen på alla maskiner mot en fullständig betal-version för att ens kunna genomföra detta?
Tacksam för svar!Sv: SQL 2005: Sammanställa databaser från flera maskiner
[EDIT]
Det ska fungera som det ser ut efter en snabb googling. I Management Studion ska du kunna lägga till externa servrar med hjälp av Registered Servers delen och sedan köra frågor mot dem. Har inte testat själv, men det borde inte vara jätte svårt. Dock kan det som sagt var vara struligt med rättigheter och brandväggar och sådant som vanligt...Sv:SQL 2005: Sammanställa databaser från flera maskiner
Jag har iaf lyckats sätta upp linked servers till en del klienter nu. Och efter den del läsning visar det sig att Merge Replication förhoppningsvis kan lösa resten.
Någon kanske kan rätta mig nu. Men Merge Replication verkar fungera såhär, att om jag skapar en Publication på Server1 och sätter Server2 som Subscriber så replikeras ändringar hos Server2 även tillbaka till Server1. Det omvända gäller också.
Eftersom SQL Server 2005 Express kan agera som Subscriber så borde man alltså kunna sätta upp en fullständig replikering, men på ett bakvänt sätt typ.