Hej Kanske så här [citerat Sina Tikab Medlem:18432 pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=267480&forumid=23&sum=0#267480] Niklas Kanske en kompormiss tackar för kompromissen =) , Martintvå tabeller med länkning
Har ett complicerat problem
ska försöka förrklara
jag har två tabeller där tabell1(många rader) har en columnSiffra som innhehåller siffrorna 1,2,3,4 och 5
tabell2 (bara en rad)med fem columner som column1 ='text1' column2='text2' osv....
nu vill jag att siffrorna 12345 ska vara länkade till respective column i tabell2
dvs om en 3 i columnsiffra ska det visa texten i column3 i tabell2
hur ska man göra detta behöver jag göra en function i sql satsen?
tacksam för svarSv: två tabeller med länkning
SELECT CASE tbl1.columnSiffra
WHEN 1 THEN tbl2.column1
WHEN 2 THEN tbl2.column2
...
ELSE 'Error'
END AS Message
FROM tbl1,tbl2Sv: två tabeller med länkning
<b>> Hej</b>
<b>></b>
<b>> Har ett complicerat problem </b>
<b>> ska försöka förrklara </b>
<b>></b>
<b>></b>
<b>> jag har två tabeller där tabell1(många rader) har en columnSiffra som innhehåller siffrorna 1,2,3,4 och 5 </b>
<b>></b>
<b>></b>
<b>> tabell2 (bara en rad)med fem columner som column1 ='text1' column2='text2' osv....</b>
<b>></b>
<b>> nu vill jag att siffrorna 12345 ska vara länkade till respective column i tabell2</b>
<b>></b>
<b>></b>
<b>> dvs om en 3 i columnsiffra ska det visa texten i column3 i tabell2</b>
<b>></b>
<b>></b>
<b>> hur ska man göra detta behöver jag göra en function i sql satsen?</b>
<b>></b>
<b>> tacksam för svar</b>
Jag skulle säga att du har fel upplägg. Gör istället om Tabell 2 till två kolumner och fem rader; ID, Text, och kör en join mot det.Sv:två tabeller med länkning
jag vet men tyvärr fann jag det uppbygt på detta sätt av föregående programmerare =(
ska jag änndra detta så får jag ändra en massa annat vilket jag inte har tid för
/SinaSv:två tabeller med länkning
WITH Messages As (
SELECT ColumnSiffra, Msg
FROM
(SELECT Column1 As [1], Column2 As [2], Column3 As [3], Column4 As [4], Column5 As [5]
FROM tabell1) p
UNPIVOT
(Msg FOR ColumnSiffra IN ([1], [2], [3], [4], [5])) AS s
)
SELECT tabell1.field, Messages.Msg
FROM tabell1 INNER JOIN Messages ON tabell1.columnsiffra = Messages.ColumnsiffraSv: två tabeller med länkning
tackar för rekomendadtionen :S , Niklas