Hur versionshanterar ni era database. >Vår lösning nu är att helt enkelt versionhantera scripten för varje tabell och för varje stored procedure, Det finns en bra diskussion på alt.net som kanske kan vara till hjälp. Det låter som att du skall titta på Redgates SQLCompare....jag har samma typ av "problem" men med SQLCompare så är det aldrig några problem längre. Jämför föregående version av databasen (som gått till kund) med den nya versionen, och så skapar SQLCompare ett diff-script för detta.Versionshantering av databas
Vi har en SQL 2005 databas som vi kontinuerligt ändrar, och vi är flera stycken som gör dessa ändringar.
Hur hanterar man detta på ett bra sätt så att man kan se vilka ändringar som gjorts och när.
Vår lösning nu är att helt enkelt versionhantera scripten för varje tabell och för varje stored procedure, men
känns lite klumpigt då det inte sker automatiskt.
Hur gör ni?Sv: Versionshantering av databas
>men känns lite klumpigt då det inte sker automatiskt.
Jag gör på samma sätt och tycker det fungerar bra. Vad är det för automatik du saknar?Sv: Versionshantering av databas
http://tech.groups.yahoo.com/group/altdotnet/message/9993Sv: Versionshantering av databas
Vill du scripta hela databasen så jämför du mot en tom databas och får ett komplett script.
De har också en produkt som heter SQL Data Compare som klarar att jämföra/synkroniser innehållet i tabeller (SQL Compare jobbar enbart med tabeller/sp:s/användare/vyer e t c, dvs strukturen)
Jag lovar, du kommer aldrig ångra att du började använda detta program, och slippa spara varenda liten ändring man gjort (1.sql, 2.sql, 3.sql...) för att sedan försöka lappa ihop detta till ett script...been there, done that, men aldrig mer...
Hmmm...läste igenom ditt inlägg en gång till och det var kanske inte detta du letade efter, utan mer en "source safe"-lösning? Ok jag fortsätter att pusha för redgates produkter...de har också en möjlighet att via kod skapa snapshots av en databas... detta borde ni kunna automatisera och skapa en snapshot efter varje ändring?
[Edit : Snapshoten är INTE en backup, den innehåller endast tillräckligt med information för att återskapa databasen och för att kunna jämföra den med en annan databas (eller snapshot) och skapa ett diff-script. Så även en enorm databas (mycket data), ger en relativt liten snapshot]