Tjena! Nu har jag inte faktisk erfarenhet av det upplägget och vad det innebär, men med tanke på: Tack för svaret! Det är alltså en indexerad vy som det handlar om i det första scenariet och en normal vy i det andra scenariet.Vy för att förbättra prestanda?
Tänk er följande scenario.
Vi har ett ordersystem som i botten har en sql server 2005 databas med ett antal tabeller.
Strukturen innehåller flera 1 miljoner ordrar.
1 tabell sparar vilka betalsätt som använts på ordern enligt:
OrderId | Betalningstyp | Belopp
1234 | 1 | 324.50
1234 | 2 | 10.30
1256 | 2 | 89.00
Jag vill på ett snabbt sätt plocka ut försäljning/betalsätt så att resultatet blir enligt:
Betalningstyp | Belopp
1 | 324.50
2 | 99.30
Detta blir en ganska tung fråga om man bara skriver en sql typ:
SELECT betalningstyp, Sum(belopp) from orderbetaltyp
GROUP BY betalningstyp
Skulle det var en bra idé att skapa en vy i det givna secenariot som man sedan ställer frågor emot?
Det tillkommer flera ordrar varje sekund.Sv: Vy för att förbättra prestanda?
<b>>Det tillkommer flera ordrar varje sekund.</b>
Så kan man ju resonera lite kring detta. Vad en vy potentiellt kan göra är ju att räkna ut och hålla information i minnet, utan att behöva räknas om vid varje anrop. Det kräver dock att den alltid är up-to-date när man anropar den. Det kan ske på två sätt (eller hybrider):
1. Antingen så håller en vy som kollar i tabell A reda på om det sker förändringar i A. Så fort det görs det triggas en uppdatering av vyn. Det innebär i så fall att din vy räknas om flera gånger per sekund, det känns enbart sämre.
2. Eller så håller vyn reda på om ändringar görs i A, och om det har hunnit ske någon förändring när väl vyn anropas så räknas den ut. Det innebär att du i praktiken får samma beteende som utan en vy.
Jag skulle nog spontant säga att om vyn används mer sällan än uppdateringar av den kommer den inte ge den typen av prestandavinster du är ute efter. Men jag kan ha fel.Sv:Vy för att förbättra prestanda?
Det var nog som jag misstänkte.
Läsningarna mot vyn skulle i detta fall ske betydligt mer sällan än uppdateringarna.Sv: Vy för att förbättra prestanda?
En sak som du också skulle kunna testa är ett covering index på tabellen (med included columns).
Ola Hallengren
http://ola.hallengren.com