Jag ska bygga en butik där man säljer varor i olika kategorier. Det är olika vad som ska visas i produktdetaljen för varje produkt, detta löser jag med User Control. Du får väl kontrollera i koden om produkten har någon färg / storlek, om den har det: visa möjligheten till att ändra färg / storlek, annars inte. SQL-frågor
En kategori är kläder och de finns i en rad fäger och storlekar, där tänkte jag göra som så att jag sparar färgerna och storlekarna i varsin tabell sen lägger jag in en kopplingstabell där jag också lägger in antal på lager. Annat sätt att lösa det på? Måste ha med antal på lager.
I andra kategorier behövs inte färg och storlek, kan jag då lägga antal på lager i produktdetaljerna i db och tillåt null för kategorin kläder?
Det sista problemet jag har är kassan och korgen. I korgen ska man kunna ändra färg och storlek, men kommer det att fungera då alla produkter i korgen inte säkert har en färg och storlek? Samma problem blir ju i kassan men då ska man ju inte kunna ändra nåt.Sv: SQL-frågor
Sen kanske
Produkter
id | namn
Kategori
id | Kategorinamn
Produkter_Kategorier
id | pid | kid
Produkter_Farger
id | pid | fid | kid
Produkter_Storlekar
id | pid | sid | kid
Farger
id | farg
Storlekar
id | storlek
Har produkten inga storlekar eller färger, så finns inte dennes id i kopplingstabellerna Produkter_Farger , Produkter_Storlekar. Men säg att vi med säkerhet vet att kategorin kläder har färger och storlekar, så kan vi spara kategori id istället för produkt id.
Lager kanske så här:
Lager
id | pid | fid | sid | antal
Bara en snabbtanke. :)