Hej! inlagg_count = SELECT CategoryId, AuthorId, COUNT(*) FROM ForumInlagg GROUP BY CategoryId, AuthorId Kan inte svära... men du kan ju pröva denna:Vilket värde förekommer flest gånger i en tabell?
Jag har suttit och försökt bygga en liten statistik del som bygger på lagrade procedurer i SQL server.
Jag har kommit rätt långt men nu har jag en fråga.
Jag vill genom en databas fråga få ut vilket UserId som har förekommit flest gånger i en kategori.
T.ex.
Tabell: ForumInlagg
Title
Text
AuthorId
CategoryId
Det jag då vill få fram är bland alla dessa inlägg, vilket authorid(integer) är det som dominerar i respektive categoryId (integer)
Tacksam för svar!Sv: Vilket värde förekommer flest gånger i en tabell?
Ger "hur många inlägg har person x i kategori y"
Sen vill du se maximalt i varje kategori, alltså:
max_posts = SELECT CategoryId, MAX(Posts) winner_posts FROM inlagg_count GROUP BY CategoryId
Sen vill du veta vem som har flest, och får titta på kombinationen catid och winner_posts för att få fram det (om det är delad förstaplats ger detta dig då två på en viss kategori).
SELECT CategoryID, winner_posts, AuthorID FROM max_posts INNER JOIN inlagg_count ON Catid, winner_postsSv: Vilket värde förekommer flest gånger i en tabell?
Select distinct(select count(authorid) from ForumInlagg where authorid=o.authorid) as antal, authorid from ForumInlagg where categoryid=@your_id
Select distinct(select count(authorid) from ForumInlagg where authorid=o.authorid and categoryid=o.categoryid) as antal, authorid,categoryid from ForumInlagg