Har ett problem hos en av mina kunder. Dom har ett stämpelur (Tidomat) samt en arkivapplikation (Visual Arkiv) som använder en SQL Server 2005 Express Edition som databasmotor. Det har fungerat felfritt tills nyligen (dvs. i flera år) då det verkar som om när vaktmästaren kommer på morgonen och stämplar in så går SQL-servern in i enanvändarläge vilket då gör att inga av applikationerna som kör mot SQL-servern fungerar. Jag kan inte gå in i Management Studio Express heller utan att starta om tjänsten. Lurigt problem... Hej Håkan, svarade på ditt iMail. Tack för svar.SQL Server enanvändarläge
Startar jag om SQL-tjänsten så startar den som vanligt i fleranvändarläge tills nästa morgon när vaktmästaren stämplar in...
Var tror ni att felet kan ligga? Är det i SQL-servern eller i Tidomat... eller någon annanstans?
Tips mottages tacksamt ;)
//---//
Verkar som en automatisk Windows Update har orsakat något galet med SQL servern...Sv: SQL Server enanvändarläge
Ser du något i loggarna?
Körs det nåot Maintenance job, typ backup som sätter SINGLE_USER när det körs?
(Kan tiden när jobbet körs och vaktmästaren börjar överlappa isf?)
Om du tittar på databasen i SSMS (properties-->Options) står det MULTI_USER på Restrict Access?Sv:SQL Server enanvändarläge
Backup körs nattetid och tar endast några minuter så det borde inte vara det som spökade.
Det står MULTI_USER i egenskaperna.
Problemet uppstår inte längre (som jag skrev i iMailet), men jag är inte heller helt övertygad om att det är löst... Sv: SQL Server enanvändarläge
Skumt, när man inte riktigt vet vad som händer.
Bara att hoppas att det fortsätter fungera.