Nu har jag försökt med det ganska länge... Kan inte MySql, men ett tips är att du kollar på Unicode/utf8: Kollationering är inte teckenkodning/encoding. ok... sortering är det men jag har ju det problemet och det är just under kollationering jag kan välja kodning... Ofta är databasen neutral, du får själv se till att du stoppar in och tar ut text med rätt encoding. Vad har du för datatyp på kolumnerna som du sparar texten i?Kollationering i MySQL 5.1.36
Ni kanske har ngt o tipsa mig.
Har MySQL 5.1.36
Skapade en databas med företagets anställda.
PHP-siten kontaktar databasen och jag får svar från den, allt verkar fungera MEN...
Saken är att anställda är ryssar och som ni kanske vet använder de kyrilliska alfabetet.
När jag skapade databasen använde jag "koi8r_bin" men på sidan fick jag inget annat än "?"(frågetecken). Föröskte sedan om andra kodningar som "koi8r_general_ci" och många andra...
Tyvärr, men det enda jag får fram är "?".
Har även försökt med svenska och engelska - det funkar på en gång!
Vilken kodning ska jag välja eller vad ska jag överhuvudtaget göra?
Jag använder windows7(eng), Firefox 3.5.6(swe) och MySQL 5.1.36Sv: Kollationering i MySQL 5.1.36
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/charset-unicode.html
I teorin ska du utan problem klara alla skrivtecken som du har hört talas om.
Men du behöver också fundera lite över typsnitt. I presentationsskiktet måste du använda ett typsnitt som innehåller ryska tecken. (I Windows borde Arial Unicode MS vara säkrast att testa med först).Sv: Kollationering i MySQL 5.1.36
Kollationeringen avgör endast hur tecken sorteras.
I svenskan är alfabetet i denna ordning: abc...åäö
I danska och norska: abc...æøå
Tyskan: abc...äöüSv:Kollationering i MySQL 5.1.36
jag fattar i så fall inte hur jag ska göra...
VAD ska jag ange och VAR om inte under kollationering?Sv: Kollationering i MySQL 5.1.36
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/charset.htmlSv: Kollationering i MySQL 5.1.36
Borde vara någon av följande deklaration:
VARCHAR(10) CHARACTER SET utf8
NATIONAL VARCHAR(10)
NCHAR VARCHAR(10)
NATIONAL CHARACTER VARYING(10)
NATIONAL CHAR VARYING(10)
Poängen är att det ska vara unicode.