Hejsan. Online backup är inget problem, framförallt inte på SQL Server 2000. Om systemet är extremt hårt belastat under tiden så är det kanske ingen hit, men den uppfattningen fick jag inte av ditt inlägg. Att bara kopiera datafiler är ingen större hit eftersom SQL Server har dessa öppna och arbetar i dem kontinuerligt, dvs om du kopierar en fil utan att låta SQL Server stänga ner den korrekt kommer du antagligen att få korrupt data. Tackar för svaret. En onlinebackup är inget annat än en backup samtidigt som systemet är igång. Om du gör en full backup och följer upp med en backup på transaktionsloggen när du är klar så är du säker på att allt har backats upp. Ingen anledning att stoppa systemet och replikera in en massa efteråt. Hejsan.Backuprutiner
Jag funderar lite på hur man smartast kör "Auto"-backup på en SQL-Server(2000).
Den börjar växa till sig lite nu och är i skrivande stund på ungefär 790 000 poster.
Den växer med upp till 6 000 poster per dygn ("worst case") och kör kontinuerligt, vilket gör att databasen förändras dygnet runt.
Backuprutinerna på servern tycker ju inte om när filer används under tiden som backupen rullar så jag vet inte hur jag ska gå till väga nu.
En annan databastyp som jag också kör funkar ungefär så här:
Varje natt körs ett "tidstriggat" SQL-script som pausar lagringen till historiken, kopierar datafilerna (3 st.) till en annan partition och startar sedan historiklagringen igen. Sedan kommer den normala backupen och tar hand om datafilerna.
Denna databastyp är smidigare eftersom lagringen växlar mellan olika "sets" med tidsintervall och detta medför att det är endast 1 set som behöver pausas under kopieringen. Det finns sammanlagt ett 40-tal "sets"
Kopieringen går hyggligt fort eftersom "settet" kan bli max 400Mb, men hur blir det på en SQL-server.
Jag har fått för mig att den kör bara rakt av "intill tidens ände" om man inte ber den om annat, vilket ju kan bli en rackarns stor fil till slut eller ??
Är det någon som har något hett tips vilken ända jag ska börja i, för SQL-Server är lite nytt för mig ännu.
/Per-ÅkeSv: Backuprutiner
Mitt tips är att du tar en full backup när lasten är som minst, kanske en gång i veckan och därefter kan du antagligen nöja dig med att göra backuper på transaktionsloggen vid valfritt intervall (en gång i timmen, en gång om dagen eller vad du nu vill). Möjligen kan du stoppa in en differential backup vid lämpliga tillfällen, typ en gång om dagen eller något. Allt hänger på hur viktigt det är att du har datan uppbackad, samt hur systemet får påverkas.Sv: Backuprutiner
Jag tror att max 1 gång per dygn räcker i mitt fall och sedan får man nog stoppa 1 gång i veckan för ett "redigt tag" med backupen.
Det går att stoppa den kontrollerat eftersom undersystemet buffrar under tiden.
Haken är bara att det kan ta 1 timme eller mer att få in nya (replikera) data när man startar igen, det beror lite på hur mycket otur man har under stoppet.
Det är en eventlogg för ett annat system så om det händer mycket där så kan det "rassla till" ordentligt i linorna.
Jag får ta och studera hur man gör en onlinebackup.
Som jag nämnde så är jag ganska grön på just SQL-Server.
Tack
/Per-ÅkeSv: Backuprutiner
Sv: Backuprutiner
Kollade efter i manualerna och hittade en hel del matnyttigt i dem.
Jag ska testa lite och se vad som händer.
Det är bra att få tips om var man ska börja leta i alla fall, sen brukar det ge sig självt m.h.a. manualer och lite testhackande.
Tack igen för tipset.
/Per-Åke