Hej. Du kan lägga till ett eget "fält" som du sorterar efter först;Order by
Jag har mätdata som jag vill presentera i en grid.
Först vill jag ha tre rader med max, min och medelvärde, därefter själva mätdata.
Följande fungerar:
select 'MAX' as Typ,MAX(RHP_KPA) as RHP_KPA from LOGGEDVALUES where PAID='000501'
union select 'MIN' as typ, MIN(RHP_KPA) as RHP_KPA from LOGGEDVALUES where PAID='000501'
union select 'AVG' as typ, AVG(RHP_KPA) as RHP_KPA from LOGGEDVALUES where PAID='000501'
union select CAST(SMPTIME as varchar) as typ,RHP_KPA from LOGGEDVALUES where PAID='000501' order by typ Desc
men problemet är att den avslutande order by påverkar alla raderna, jag vill inte att de tre första select skall påverkas av order. Har provat med olika parentesplaceringar utan framgång.
Egentligen är det naturligtvis många fler kolumner med mätvärden.
Tips mottages tacksamt.
/PeOSv: Order by
select 1 as MyOwnSort, 'MAX' as Typ,MAX(RHP_KPA) as RHP_KPA from LOGGEDVALUES where PAID='000501'
union select 2 as MyOwnSort, 'MIN' as typ, MIN(RHP_KPA) as RHP_KPA from LOGGEDVALUES where PAID='000501'
union select 3 as MyOwnSort, 'AVG' as typ, AVG(RHP_KPA) as RHP_KPA from LOGGEDVALUES where PAID='000501'
union select 4 as MyOwnSort, CAST(SMPTIME as varchar) as typ,RHP_KPA from LOGGEDVALUES where PAID='000501' order by MyOwnSort ASC, typ Desc