Hej! Kör du med någon sorts fulltext-sökmotor? Jag antar att du har rätt. Någon hittade en fil som heter noiseSVE.txt där det stod en massa svenska ord som "amen", "basta" och "bara". En mycket märklig samling ord om du frågar mig. Men efter att ha raderat ordet "bara"ur filen (eller snarare ur alla filer eftersom den fanns på flera ställen) fick vi träff på orten "Bara".Reserverade svenska ord i SQL
Jag felsöker en stored procedure som söker efter kunder.
Om jag söker på "Bara" får jag inga träffar trots att det finns en kund i orten Bara.
Om jag söker på "[Bara]" får jag inte heller någon träff.
Om jag söker på kundens namn får jag träff.
Om jag döper om orten till "Gusum" eller "Abisko" direkt i tabellen och söker på det får jag träff.
Om jag döper om orten till "Och" får jag ingen träff.
Jag misstänker att "Bara" och "Och" är reserverade ord och undrar hur jag kommer runt det hela. Efter googlande verkade det som att reserverade ord skulle skrivas inom hakparenteser men det hjälpte inte i mitt fall.
Det är ingen vanlig SQL-sats som används utan en massa RANK, OVER och temptabeller. Om jag söker efter "Bara" med en vanlig SQL-sats får jag träff.
Alla tips är välkomna.Sv: Reserverade svenska ord i SQL
I så fall står troligen "bara" med i stopwords, tillsammans med ord som "och, eller, ja, nej, m.m."Sv:Reserverade svenska ord i SQL