Hej, Jag har googlat runt lite angående mitt problem men verkar inte hitta någon lösning på det. Jag kör en Windows Server 2008 r2 standard Med service pack 1 installerad. Burken är helt nyinstallerad med 18 gb ram och en Xeon e5606 propp. Hej David, Vad tror ni om http://forums.enterprisedb.com/posts/list/1891.page Hej Robert,Problem med PostgreSQL installation
Jag försöker installera senaste postgresql-9.1.2-1-windows i datorn och kommer till slutet av installation då jag får detta
postgresql problem installation 2008server standard.
#Problem running post-install step. Installation may not complete correctly.The database cluster initialisation failed#
Jag har testat att byta installationsmapp och lagt till användaren postgress med fulla rättigheter där och bytt databas mapp , men ändock inte fått någon ordning på det. Är det någon som har ett tips på vad det kan vara för fel och hur jag lösen det på snabbast smidigaste sättet.
Tack för svar. / David LindauSv: Problem med PostgreSQL installation
Såg att du ställt samma fråga här http://www.itproffs.se/index.php?/topic/37786-problem-med-postgresql-installation/
utan framgång. Jag har samma problem har du själv hittat någon lösning? Jag har goooglat och trixat med inställningar som en tok men lyckas ändå inte. Min server är visserligen en DC.
/StefanSv:Problem med PostgreSQL installation
"For those of you who may have this issue even after following the solutions on this thread (as I did), I found a relatively easy workaround (on Windows 2008 R2).
If you have already tried to install PostgreSQL, uninstall it. No need to remove the postgres user.
If you have not tried to install PostgreSQL, create a user named postgres and give it local machine admin rights.
Log onto the machine as the postgres user.
Create folder [Drive letter]:/Postgres
Assign the postgres user to this folder with Full Control rights.
Right click on the PostgreSQL installer and choose "Run as Administrator".
The installer will give an error when it tries to run StackBuilder. This does not affect the installation, and you can run StackBuilder after logging back on as your regular system admin account.
The installation should complete and the PostgreSQL services should start. Do not forget to remove the Admin privilege on the postgres user after this is done (you will need to log off as postgres and log on with another admin account). "Sv: Problem med PostgreSQL installation
Jag har redan testat det som du länkade till. Som jag skrev så installerar jag på en DC och då tillåts inga lokala konton endast "domän" konton går att logga in med.
Min lösning var följande: Installerade PostgreSQL precis som vanligt(med tillhörande felmeddelande), gav användaren postgres fulla rättigheter till installationsmappen(I mitt fall E:\Program\PostgreSQL), startade PostgreSQL installationen igen fast denna gång genom att hålla ner shift och ange "Kör som användare...". Jag angav postgres som användarnamn och lösenordet som jag matade in vid första installations försöket. Nu gick installationen igenom och allting fungerar som det skall.
Min lösning har jag inte hittat på nätet, man blir frustrerad och testar allt :) gav frukt denna gång. Denna lösning blir ju ungefär som att logga in på servern som användaren postgres som i fallet som du länkade till.