Jag undrar om någon kan hjälpa mig med hur man skall göra för att spara en fil i en databas. Jag vill inte spara en referens till filen, utan hela filen i databasen. Du får ha en kolumn av datatypen image i vilken du lagrar filen. För att lagra in den (och läsa ut) så använder du antingen Stream-objektet i ADO, eller GetChunk och AppendChunk metoderna i recordset. Är det en textfil du vill skriva in så kan du ju läsa in filen till en variabel och sen peta in den i databasen. Det är då bra om kolumnen har värdet PM och inte TEXT - så får du in fler än 255 tecken. Det vore kul att veta varför du inte vill spara en sökväg utan hela filen? Vad då inte gjort för det? Det fungerar väl alldeles utmärkt, även om man kanske inte kan använda alla funktioner på det (index etc). Det gör ju inget att man har det, övriga funktioner blir ju inte långsammare pga det. Ett typexempel på varför man skulle kunna vilja ha det är för backuper, man kanske vill ha all data i databasen. Ett annat är full-text search mot Office-dokument. Tack så mycket för alla svar! En liten varning dock.. För mig så går det supersegt att spara/ta ut filer ur en SQL-Server... och NEJ det beror inte på hårdvaran. 4x900 Mhz och 32GB RAM. *host* Tackar för alla svar... löste mitt problem så nu fungerar det utmärkt!!spara en fil i en databas
tacksam för svar...
/StefanSv: spara en fil i en databas
Sv: spara en fil i en databas
Det är enligt mej nästan aldrig ok. Sql server är inte gjort för det även om det är möjligt...
Mvh
RickardSv: spara en fil i en databas
Orsaken till att jag vill ha in filen i en databas är för att undvika problem med rättigheter. Om filen ligger i databasen så kan man ju "slänga upp" en fil var som helst, detsamma gäller nerladdningen.....Sv: spara en fil i en databas
Bara en liten hint innan du börjar labba..
// PeterSv: spara en fil i en databas
Forumet är faktiskt SQL-server. Det är en ANNAN programvara än Access :-)Sv: spara en fil i en databas<eop>
Visst kan det bli lite segt när man har en fil på 1mb, men det tar inte speciellt lång tid....
Har dessutom en rätt så bra sql-server burk ;-)
//Stefan