Hur skall jag göra för att få fram en post som har en en kolumn som innehåller tex. "jag vill ha semester" WHERE problem_vc LIKE '%vill%' kan jag skriva WHERE problem_vc LIKE '%txt.text%' Nej, du får konkatenera in innehållet i textboxen i sql-strängen som vanligt. Och det som står i textboxen måste stämma exakt, så om man skriver in flera ord måste de komma i precis den ordningen. Det bör väll vara: det var bättre! inget felmeddelande men den hittar intte ordet. Så det är nåt som intte är korrekt nu fick jag det att fungera med första ordet i texten! Så tack så mycket! Hur skall det se ut? Jag har försökt med en massa olika varianter utan resultat. sql = "SELECT blablabla WHERE problem_vc LIKE '%" & txt.text & "%'" nU HAR JAG BARA ETT LITET PROBLEM KVAR. TEX DÅ JAG SÖKER PÅ "ÄR" DÅ FÅR JAG FRAM SK'ÄR'MEN! MEN JAG VILL JU HA TEXTEN DÄR ÄR FÖREKOMMER OCH INGET ANNAT. NÅN LÖSNING? Testa:sökning med vb i sql
Set rs = db.Execute("SELECT fornamn_vc, efternamn_vc, anm_datum_sd, anm_tidp_sd, enhet_vc, anmalare_vc, problem_vc, atgard_vc, jourers_vc, arbetstid_dc, anm_id FROM prob_jouranm_t WHERE problem_vc
jag vill kunna söka på tex vill eller ha!Sv: sökning med vb i sql
Men prestandan kommer inte att bli särskilt bra om det blir lite data att leta bland...Sv: sökning med vb i sql
om jag har en text box att skriva in ord i?Sv: sökning med vb i sql
Sv: sökning med vb i sql
[kod]
WHERE problem_vc LIKE "' & %txt.text% &'"
[/kod]
Testa detta.Sv: sökning med vb i sql
Men jag vill kunna söka på vilket ord som helst. Då måste det väl var ett %-tecken före, eller hur?Sv: sökning med vb i sql
Borde det vara
/EmmaSv: sökning med vb i sql
sql = "SELECT blablabla WHERE problem_vc LIKE '% " & txt.text & " %'"
Nu är det ett mellanslag inlagt innan ditt ord och ett efter, vilket gör att
den kommer bara att söka på hela ord.
/Emma