Hej Ledsen att du inte fått svar tidigare Emma. Ledsna, jag kan bara inte låta bli: > Ledsna, jag kan bara inte låta bli: Tack så mycket för hjälpen. Ska vidarebefodra svaren till min chef som SQL Server 7.0 vs. SQL Server 2000
Vi har planer på att uppgradera vår Ms SQL Server 7.0 till 2000. Är lite
nyfiken på om det är någon som har erfarenheter från bägge och kan
säga lite om fördelar/nackdelar med de olika versionerna.
Sitter och letar faktainformation på Ms hemsida, men den känns inte
helt objektiv... så snälla, lite personliga uppfattningar om dem hade
varit helt underbart!
/EmmaSv: SQL Server 7.0 vs. SQL Server 2000
Det finns egentligen inga med att gå över till SQL Server 2000 från SQL Server 7, bortsett från att man kanske måste lägga ner en del arbete på själva övergången samt kanske skriva om lite kod. Normalt sett behöver man dock inte skriva om någon kod, om man följt alla rekommendationer (ex. inte accessa systemtabeller direkt) och inte använder sig av hints etc.
Fördelarna är många, generellt är SQL Server 2000 en bra förbättring på sin föregångare. Även om förändringarna på ytan inte känns särskilt stora, till skillnad från de mellan 6.5 och 7.0, så är de under ytan mycket stora. Enligt boken 'Inside SQL Server 2000' så är det de största förändringarna SQL Server någonsin genomgått från en version till en annan. Det kan man även förstå när man tänker på att 2000 egentligen skulle haft versionsnumret 7.5, men man kände sig tvingade att byta det till 8.0 då förändringarna var så stora. Dessutom fick man skjuta på vissa förändringar till nästa version, eftersom det skulle blivit för mycket på en gång och tagit för lång tid. Framförallt har vissa delar i frågeoptimeraren mer eller mindre skrivits om helt, men även den nya XML-funktionaliteten är en stor nyhet.
För användarna är det också ett lyft, då klientverktygen i SQL Server 2000 i min mening är mycket bra, framförallt QA har fått en del trevliga funktioner som ex. en Object Browser och templates.
Det finns egentligen ingen anledning att inte uppgradera, förutsatt att det finns en anledning att göra det (hmm, skum mening kanske). Vad jag menar är att om man funderar på det, har tid till det, och kanske framförallt behöver funktioner eller prestanda från SQL Server 2000 så finns det inga nackdelar som gör att man bör undvika det. Inte heller licensregler är en anledning att inte göra det, eftersom även om man kör SQL Server 7 så gäller licensreglerna och kostnaderna för SQL Server 2000 (MS vill att man ska uppgradera).Sv: SQL Server 7.0 vs. SQL Server 2000
SQL-Server 2000 är mycket bättre än sjuan, versionshoppet på 1993 steg är väl motiverat!
Det jag gillar bäst i sql-server 2000 jämfört med tidigare versioner är OLAP, XML-writern och att profiler har kommit tillbaka (jag hittade aldrig den i sjuan :-/)Sv: SQL Server 7.0 vs. SQL Server 2000
> SQL-Server 2000 är mycket bättre än sjuan, versionshoppet på 1993 steg är väl motiverat!
Vem är ledsen för det? :)
> Det jag gillar bäst i sql-server 2000 jämfört med tidigare versioner är OLAP, XML-writern och att profiler har kommit tillbaka (jag hittade aldrig den i sjuan
Javisst, ska vi dessutom inkludera OLAP applikationerna (som egentligen inte är en del av SQL Server utan bara tillhörande programvara) så har de ju utvecklats extremt mycket sedan version 7. Det är egentligen ett israeliskt företag som utvecklade den från början, men innan SQL Server 7 skulle släppas så köptes det upp av MS och man jobbade häcken av sig för att få med något på SQL Server skivan. Därför var det kanske inte världens bästa produkt då (även om den var bra), men nu har den verkligen blivit bra. Kanske inte världens bästa fortfarande dock... :)
Ang. Profiler fanns den ju alltid där, i startmenyn, bara det att man var van vid Trace från 6.5Sv: SQL Server 7.0 vs. SQL Server 2000
var den som undrade i första hand!
Det var ingen fara med att det tog lite tid - kom inte tillbaka till Sverige
förrän igår... =)
/Emma - brun och utvilad!