Först min maskinvara: Någonting är definitivt galet. Jag uppfattar det som att inte bara klientverktygen utan även själva databasen ligger på din lokala maskin. Korrekt? Vilken version av SQL Server 2000 kör du? Är det 8.00.194 (dvs RTM)? Tydligen verkar det finnas en bugg i SQL-DMO (de objekt som EM & QA använder för att kommunicera med servern) som gör att det kan ta lång tid att lista databaser. Den ska vara fixad i Service Pack 1 enligt MS. Hej Christoffer och tack för att du tog dig tid att svara. Har du senaste service pack (SP2) då? Det finns ju som sagt tydligen en bugg i SQL-DMO i RTM, vilket skulle kunna förklara det. Nej, jag har inte installerat den än. Som jag nämde, så har jag nyligen instalerat SQL servern, och jag är helt grön på detta område, så därför så måste jag fråga experterna här :-) OK, nej men då så. Svaret är att det ska absolut inte ta så lång tid, det ska inte ta nån tid alls (mer än att EM är allmänt långsam och jobbig), så något är definitivt fel. Enligt MS finns det tydligen en bugg i RTM, varför det är rekommenderat att installera senaste Service Pack. Den hittar du på http://www.microsoft.com/sql Jag har hittat något konstigt i loggboken: Nej, det är inget problem. Det är egentligen inte ett fel utan bara en varning för att SQL Server inte kan registrera en virtuell server i Active Directory, antagligen för att du inte har någon Active Directory-domän.SQL2000 tar lång tid på sig.
AMD 1600 MhZ
Ram 512
HD 70 GB
OS WinXP
SQL 2000
Det borde inte vara något "galet" med min maskivara. Men när jag jobbar i Q A eller EM tar det en enorm lång tid, många minuter ibland.
T ex, om jag är i EM klickar på server, databas så är det inte omöjligt med en väntetid på 2 till 5 min.
Vad jag ä sen gör här, så tar det en jättelång tid.
I QA, om jag i listboxen skall välja ut en databas (annat än master) så är det likadant här.
Är det något galet eller har ni andra lika långa svarstider??
Vad kan jag göra för att snabba upp?Sv: SQL2000 tar lång tid på sig.
Bägge exemplen du nämner handlar om just att enumerera databaserna på servern. Är det bara i de fallen det tar väldigt lång tid, eller tar det även lång tid att t ex lista tabellerna i en databas, eller visa logins under Security/Logins i EM?Sv: SQL2000 tar lång tid på sig.
http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q282416Sv: SQL2000 tar lång tid på sig.
Jag pratar om local data. Allt vad jag gör i EM tar en onormalt lång tid. Skall jag in och öppna upp databasen i EM så tar det minst 2 min. Är jag i QA och skriver in en SQL-sats, så tar det ca: 10 sec innan frågan retuneras.
Därimot, när jag koplar ihop allting i ett VB-project, då går det undan, inga problem där.
Men det som är tråkigt, är att jag sitter med den stora SQL.handboken och försöker att lära mig att administrera SQL Servern, och sedan vad jag än skall göra så tar det den här otroligt långa tiden.Sv: SQL2000 tar lång tid på sig.
Sv: SQL2000 tar lång tid på sig.
SuperSocket info: (SpnRegister) : Error 1355. Kan det ha någonting att göra?
Jag har letat på Tecknet men inte hittat någon förklaring till det här felet.Sv: SQL2000 tar lång tid på sig.