Det här medelandet driver mig till vanvet. På Microsoft sida så stod det en del, men det handlade mera om ifrån ett VB eller ASP-project. om jag enbart skriver osql i dospromten så kommer frågan upp om password. Skriver jag då in det pw som jag har för inloggning i windows, som också skall gälla i SQL Servern, så får jag svaret not assosiated with a trusted connection. Om jag bara skriver osql så säger den till mig att jag inte angett användare. Vilken version kör du? SQL Server 2000 Hej... Där hittade vi felet. OK, jag tog för givet att du hade satt det från början eftersom du försökte logga in på det viset. Om vi utgår ifrån ditt resonemang, hur får man då bort "not trusted connection"? Det innebär ju bara att osql försöker ansluta som en windows-användare, vilken ej är kopplad till ett login i sql server. Jag kan inte riktigt förstå varför endast "windows-inloggning" skulle förstärka säkerhetn....kan du förklara det ?? För det första är det säkrare därför att det är betydligt svårare för en angripare att bli autenticerad i din domän än att bli godkänd av SQL Server. Detta, tillsammans med det faktum att man dels vet att det alltid finns en sa-användare, dels att den ibland t o m har blankt lösenord, gör att nästan alla angrepp, inklusive diverse 'virusattacker' använder SQL Server authentication för att försöka få access. Kör man endast Windows Integrated authentication har man alltså automatiskt skyddat sig mot de flesta angrepp.Not accosiated with a trusted connection.
Jag har ett loginnamn i men dator
Jag har bockat för authentication på egenskaperna för servern i EM.
Jag gått igenom varje möjlighet(tror jag) när det gäller att att tala om vad man får göra eller inte(user osv).
Jog tror inte att jag har missat någonting.
Jag har inga problem att ansluta mig via VB, inte heller via QA, men när jag försöker att "leka" med osql(i dos fönster) då får jag detta felmedelande.
Jag försöker att föja övningsuppgifterna i SQL Sever så det är lite retfullt att inte kunna utföra allt.
Hur fixar jag detta?Sv: No t accosiated with a trusted connection.
Sv: No t accosiated with a trusted connection.
Sv: Not accosiated with a trusted connection.
Om du skriver osql /Osa DittInloggningsNamn
så kommer frågan:
password.
Kommer inte du heller in? Har du aldrig fått felmedellandet "Not accosiated with a trusted connection"?Sv: Not accosiated with a trusted connection.
Tror detta fårn MS.com kan hjälpa dig :
SQL Server can be installed utilizing either Standard, Windows NT Integrated or Mixed security. The Trusted Connection is available only under Windows NT.
When creating a new DataSource to SQL Server via the ODBC dialog box in the Control Panel of a client machine, there is a radio button check box in step 2 with the label "With Windows NT authentication using the network login ID." Checking this option requests a trusted connection to SQL Server regardless of the security mode of the server. For information about the SQL Server login security mode and trusted connections, see the Microsoft SQL Server Administrator's Companion.
Sätt egenskapen till mixed...
/MartinSv: Not accosiated with a trusted connection.
Det är med andra ord VIKTIGT att använda båda.
Jag har letat överalt, för att gå till grunden med detta, men ingen stans så står det någonting om att man bör använda båda.
Tack allihopa för fin hjälpSv: Not accosiated with a trusted connection.
Jag håller absolut inte med om att det är viktigt att sätta den till mixed mode, inte ens att man bör göra det. Tvärtom bör man om man kan sätta den till endast Windows-inloggning för att få en bra säkerhet.Sv: Not accosiated with a trusted connection.
Jag har kollat överallt, och allt verkade vara helt OK, men jag fick det svaret av datorn.
Det var först som jag satte den på bägge som jag fick den att fungera.
I min iver att lära mig detta, har jag nog installerat om SQL Servern 4 - 5 gånger för att få allt att fungera, men icke.
Det tycks dock vara som så att jag har missat någonting på vägen...Sv: Not accosiated with a trusted connection.
Sv: Not accosiated with a trusted connection.
/MartinSv: Not accosiated with a trusted connection.
Den viktigaste anledningen att det blir säkrare är dock att lösenord ej skickas över nätet som det gör med SQL Server authentication, utan enbart den autenticerade token som användaren har fått från domänservern skickas.