Jag har datum som är inlaggda med formatet May 29 2002 12:00AM, detta felet uppstod när jag höll på att ändra datatypen nvarchar till datetime och tvärtom. Nu skulle jag bara vilja göra ett script om det nu går som omvandlar alla mina inlaggda datumposter från May 29 2002 12:00AM till 05/29/2002 Dina datum ligger inte lagrade May 29 2002 12:00AM eller 05/29/2002 Tack Christoffer !Ändra datumposterna till ett annat format
Sv: Ändra datumposterna till ett annat format
De lagras som ettor och nollor, precis som allt annat. Vad jag vill komma till är att hur de ser ut när du hämtar dem med en selectsats beror bara på hur din dator är konfigurerad. Vill du styra hur de presenteras kan du konvertera dem till strängar i selectsatsen, och där ange vilket format du vill att de ska ha.
Nedanstående select ger det format du frågar efter.
SELECT CONVERT(varchar(10), datumkolumn, 1) FROM tabellSv: Ändra datumposterna till ett annat format
Problemet vara att när jag bytade mellan datyperna nvarchar och datetime så blev de lite fel lagrade. Nu har jag satt datatypen till nvarchar vilket det egentligen inte ska vara, men det hela beror ju egentligen på hur man konstruerar alla sina funktioner man har beträffande datumlagring.
Jag ville alltså bara få bort de posterna som vara lagrade som May 30 2002 12:00AM till 05/30/02, men jag löste det till sist genom att skriva Update Avtal set Datum = convert(nvarchar, convert(datetime, Datum) , 101) i query analyzern.
Tack för hjälpen !