Hej. Har två problem med OpenXML i SQL Server 2000. Kan nog svara på fråga 1 själv - Man måste sätta ett N framför xmltexten (N'xmldata') för att få unicode, eller använda datatypen nvarchar. På fråga 1 tror jag svaret är att du inte har angett encoding för xml-datan. När du kör med nvarchar fungerar det eftersom den då använder unicode. Testa sätt encoding='ISO-8859-1' i xml-deklarationen. Hade tidigare lite slarvigt testat med utf-8 och utf-16 vilket inte fungerade. Men med ISO-8859-1 fungerar det, tack för tipset. Nä, det är det ju inte förstås. Jag kör på W2000 och den andra på W98. Fast det är ju lite tungt att byta OS. Samma språk? Det kan ju ha något att göra med var den letar efter msxml2 eller nåt sånt att göra. Överhuvudtaget rekommenderas det absolut inte att köra SQL Server på Win98 mer än möjligen för test eller nåt. Jag vet, kör på W98 bara för att testa. Hej.OpenXML
1.
Jag lagrar xml data i en varchar som jag behöver läsa med openxml. sp:n - sp_xml_preparedocument kraschar då jag har svenska tecken i innehållet. Klagar på invalid charecter m.m. Då jag ersätter å,ä och ö så fungerar allt bra.
2.
På en annan PC (min) kan jag inte ens komma igång med openxml. Får felmedelandet - Can't load msxml2.dll. Jag har provat att registrera om msxml2.dll eftersom jag tidigare hade msxml3.dll (testat replace mode m.m), inget hjälper (t.o.m. installerat om sqlservern).
Har någon haft liknande problem eller - helst en lösning vore jag tacksam.Sv: OpenXML
Märkligt i.o.f.s. är att man i tabellen kan spara å,å,ö i varchar men inte läsa med openXML utan då måste använda nvarchar. Detta är inte bra eftersom nvarchar endast kan hantera 4000 tecken. Tänkte då använda ntext istället men det går inte att använda ntext som en lokal variabel (suck).
Har fortfarande problem med fråga 2 - Can't load msxml2.dll.Sv: OpenXML
fråga 2 har jag ingen aning om, verkar mycket skumt. Vad har du för version av SQL Server?Sv: OpenXML
Kör med någon BETA 2 version som man kunde misstänka. Men har
provat att installera den på en annan PC och då är allt OK. Så det måste
vara något med min PC, frågan är bara vad ?Sv: OpenXML
Sv: OpenXML
Sv: OpenXML
Ska testa att avinst. msxml3.dll och inst. om msxml2.dll igen. Höll på att stökade med detta förut när jag körde FOR XML frågor och behövde msxml3.dll för XSLT. Troligen är det detta som har förstört något. Fungerar det inte får jag utveckla openXML funktionerna på en annan PC (ger helt enkelt upp). Tack ändå för hjälp och tips.
/BjörneSv: OpenXML
Din fråga 2:
Om du snart ger upp...
Ett sista desperat försök vore kanske att leta efter alla förekomster av komponenten i registret.
Ta bort dessa och testa att installera om igen.
Men... Be careful out there ;-) Ta kopia på registret...
//fredda